Indicator | Omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | Streef | Streef | 2025 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stiptheid openbaar vervoer | % ritten van de concessie IJsselmond/IJssel-Vecht dat voldoet aan stiptheidsnormen | 93% | 91,7% | 90,8% | ≥ 85% | ≥ 85% | ≥85% | |||||
Toelichting: De norm van ≥ 85% is vastgelegd in de concessieovereenkomst voor de gehele contractperiode | ||||||||||||
Doorstroom-tijden provinciale wegen | De norm is een reistijd tijdens de spits die maximaal 1,25 keer de reistijd in de dalperiode is. De reistijden worden gemonitord op de drukste provinciale wegen in Flevoland: | |||||||||||
OS | AS | OS | AS | OS | AS | |||||||
• N301 - Nijkerkerweg ri Nijkerk | 1,01 | 1,05 | 0,96 | 1,04 | 1,05 | 1,15 | <1,25 | <1,25 | <1,25 | |||
• N301 - Nijkerkerweg ri Almere | 1,03 | 1,03 | 1,01 | 0,99 | 1,06 | 1,05 | <1,25 | <1,25 | <1,25 | |||
• N302 - Ganzenweg ri Harderwijk | 0,97 | 1,08 | 0,96 | 1,26 | 0,92 | 1,02 | <1,25 | <1,25 | <1,25 | |||
• N302 - Ganzenweg ri Lelystad | 1,01 | 0,99 | 0,97 | 0,98 | 1,01 | 0,98 | <1,25 | <1,25 | <1,25 | |||
• N302 - Larserweg ri Lelystad | 0,99 | 1,01 | 0,97 | 0,99 | 0,98 | 1,00 | <1,25 | <1,25 | <1,25 | |||
• N302 - Larserweg ri Harderwijk | 0,91 | 0,93 | 1,00 | 1,04 | 0,98 | 1,02 | <1,25 | <1,25 | <1,25 | |||
• N305 - Waterlandseweg ri A27 | 1,02 | 1,05 | 0,98 | 1,00 | 1,03 | 1,09 | <1,25 | <1,25 | <1,25 | |||
• N305 - Waterlandseweg ri Almere | 0,99 | 1,01 | 1,00 | 1,01 | 1,09 | 1,06 | <1,25 | <1,25 | <1,25 | |||
• N305 - Gooiseweg ri Dronten | 1,02 | 1,09 | 0,97 | 1,11 | 1,02 | 1,01 | <1,25 | <1,25 | <1,25 | |||
• N305 - Gooiseweg ri A27 | 1,01 | 1,00 | 0,99 | 0,98 | 1,01 | 0,99 | <1,25 | <1,25 | <1,25 | |||
• N307 - Hanzeweg ri Roggebotsluis | 0,98 | 1,27 | 0,85 | 1,18 | 0,97 | 1,19 | <1,25 | <1,25 | <1,25 | |||
• N307 - Hanzeweg ri Dronten | 1,02 | 1,01 | 0,90 | 0,87 | 1,04 | 1,01 | <1,25 | <1,25 | <1,25 | |||
• N702 - Hogering ri A6 | 1,04 | 1,02 | 1,03 | 1,02 | 1,01 | 0,99 | <1,25 | <1,25 | <1,25 | |||
• N702 - Hogering ri Buitenring | 1,00 | 1,06 | 1,03 | 1,07 | 1,00 | 1,06 | <1,25 | <1,25 | <1,25 | |||
• N702 - Buitenring ri A6 | 1,02 | 1,03 | 0,95 | 0,96 | 0,99 | 1,01 | <1,25 | <1,25 | <1,25 | |||
• N702 - Buitenring ri Binnenring | 1,01 | 1,02 | 0,95 | 0,96 | 0,97 | 0,98 | <1,25 | <1,25 | <1,25 | |||
• N703 - Tussenring ri A6 | 1,02 | 1,02 | 1,03 | 1,02 | 1,01 | 1,01 | <1,25 | <1,25 | <1,25 | |||
• N703 - Tussenring ri N702 | 1,01 | 1,03 | 1,01 | 1,04 | 1,01 | 1,05 | <1,25 | <1,25 | <1,25 | |||
Toelichting: OS = Gemiddelde ochtendspits, AS = Gemiddelde avondspits; ri = richting | ||||||||||||
Ernstige verkeers-slachtoffers | Aantal mensen dat door een verkeersongeval op provinciale wegen wordt opgenomen in een ziekenhuis of overlijdt. In dit verband wordt onderscheid gemaakt tussen: | |||||||||||
• Aantal verkeersgewonden | 56 | 50 | 40 | <40 | <40 | <50 | ||||||
• Aantal verkeersdoden | 4 | 6 | 6 | <4 | <4* | <4 | ||||||
Onderhouds-toestand | De provinciale wegen hebben ten minste het door PS vastgestelde onderhoudsniveau B | 100% | 91% | 89,9% | 90% | 90% | 90% | |||||
De provinciale kunstwerken hebben ten minste het door PS vastgestelde onderhoudsniveau B | 97% | 100% | 99% | 90% | 90% | 90% | ||||||
De provinciale oeverconstructie heeft ten minste het door PS vastgestelde onderhoudsniveau B | 79% | 86% | 85% | 85% | 85% | 85% | ||||||
Vervoerswijze-keuze | Vervoerswijzekeuze voor korte ritten (<7,5 km) in aantal ritten per dag | |||||||||||
Totaal | 1,46 | 1,54 | 1,63 | |||||||||
Auto | 0,37 | 0,35 | 0,38 | <0,38 | <0,38 | <0,38 | ||||||
Fiets | 0,4 | 0,43 | 0,52 | >0,52 | <0,52 | >0,52 | ||||||
Aantal laadpunten | Aantal openbare oplaadpalen | 724 | 1.111 | 1.532 | 1.832 | 2.132 | 2.500 | |||||
Technische beschikbaarheid | De beschikbaarheidsgraad van gerenoveerde bruggen en sluizen | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | 98% | 98% | 98% | |||||
De beschikbaarheidsgraad van verkeerslichten | 99,3% | 98,5% | 99,2% | 98% | 98% | 98% | ||||||
De provinciale wegen zijn bij gladheid preventief gestrooid binnen de normtijden van het CROW | 100% | 100% | 99% | 98% | 98% | 98% | ||||||
Toelichting bruggen en sluizen: in 2020 wordt de eerste gerenoveerde brug/sluis opgeleverd. Vanaf dan kan de technische beschikbaarheid van gerenoveerde bruggen en sluizen gemeten worden. |
* Toelichting: De doelstelling is het bereiken van een dalende trend in het aantal verkeersdoden en - gewonden. Het relatief lage aantal verkeersdoden en –gewonden maakt het echter lastig een trend waar te nemen. Het Rijk streeft naar 0 verkeersslachtoffers in het jaar 2050. Bij het aantal verkeersgewonden geldt dat er sprake is van een relatief lage registratiegraad van verkeersgewonden: ongeveer 50% wordt niet geregistreerd (SWOV, 2020).
Beleidsindicatoren BBV
Indicator | Omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | Streefcijfer 2023 | Streefcijfer 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Waardering openbaar vervoer | Klantenwaardering concessie IJsselmond | 7,7 | 7,7 | 7,7 | LG | LG | LG |
Klantenwaardering concessie Lelystad* Klantenwaardering concessie IJssel-Vecht | n.b. | 8,1 | 7,8 | 7,5 | 7,5 7,5 | 7,5 8,3 | |
Bron: CROW-KPVV |