Goede bereikbaarheid en infrastructuur

Indicatoren

Indicator

Omschrijving

2020

2021

2022

Streef
cijfer 2023

Streef
cijfer
2024

2025
-
2027

Stiptheid openbaar vervoer

% ritten van de concessie IJsselmond/IJssel-Vecht dat voldoet aan stiptheidsnormen

93%

91,7%

90,8%

≥ 85%

≥ 85%

≥85%

Toelichting: De norm van ≥ 85% is vastgelegd in de concessieovereenkomst voor de gehele contractperiode
Bron: OV-Oost/MIPOV

Doorstroom-tijden provinciale wegen

De norm is een reistijd tijdens de spits die maximaal 1,25 keer de reistijd in de dalperiode is. De reistijden worden gemonitord op de drukste provinciale wegen in Flevoland:

OS

AS

OS

AS

OS

AS

• N301 - Nijkerkerweg ri Nijkerk

1,01

1,05

0,96

1,04

1,05

1,15

<1,25

<1,25

<1,25

• N301 - Nijkerkerweg ri Almere

1,03

1,03

1,01

0,99

1,06

1,05

<1,25

<1,25

<1,25

• N302 - Ganzenweg ri Harderwijk

0,97

1,08

0,96

1,26

0,92

1,02

<1,25

<1,25

<1,25

• N302 - Ganzenweg ri Lelystad

1,01

0,99

0,97

0,98

1,01

0,98

<1,25

<1,25

<1,25

• N302 - Larserweg ri Lelystad

0,99

1,01

0,97

0,99

0,98

1,00

<1,25

<1,25

<1,25

• N302 - Larserweg ri Harderwijk

0,91

0,93

1,00

1,04

0,98

1,02

<1,25

<1,25

<1,25

• N305 - Waterlandseweg ri A27

1,02

1,05

0,98

1,00

1,03

1,09

<1,25

<1,25

<1,25

• N305 - Waterlandseweg ri Almere

0,99

1,01

1,00

1,01

1,09

1,06

<1,25

<1,25

<1,25

• N305 - Gooiseweg ri Dronten

1,02

1,09

0,97

1,11

1,02

1,01

<1,25

<1,25

<1,25

• N305 - Gooiseweg ri A27

1,01

1,00

0,99

0,98

1,01

0,99

<1,25

<1,25

<1,25

• N307 - Hanzeweg ri Roggebotsluis

0,98

1,27

0,85

1,18

0,97

1,19

<1,25

<1,25

<1,25

• N307 - Hanzeweg ri Dronten

1,02

1,01

0,90

0,87

1,04

1,01

<1,25

<1,25

<1,25

• N702 - Hogering ri A6

1,04

1,02

1,03

1,02

1,01

0,99

<1,25

<1,25

<1,25

• N702 - Hogering ri Buitenring

1,00

1,06

1,03

1,07

1,00

1,06

<1,25

<1,25

<1,25

• N702 - Buitenring ri A6

1,02

1,03

0,95

0,96

0,99

1,01

<1,25

<1,25

<1,25

• N702 - Buitenring ri Binnenring

1,01

1,02

0,95

0,96

0,97

0,98

<1,25

<1,25

<1,25

• N703 - Tussenring ri A6

1,02

1,02

1,03

1,02

1,01

1,01

<1,25

<1,25

<1,25

• N703 - Tussenring ri N702

1,01

1,03

1,01

1,04

1,01

1,05

<1,25

<1,25

<1,25

Toelichting: OS = Gemiddelde ochtendspits, AS = Gemiddelde avondspits; ri = richting
Bron: NDW

Ernstige verkeers-slachtoffers

Aantal mensen dat door een verkeersongeval op provinciale wegen wordt opgenomen in een ziekenhuis of overlijdt. In dit verband wordt onderscheid gemaakt tussen:

• Aantal verkeersgewonden
  (in ziekenhuis opgenomen)

56

50

40

<40

<40

<50

• Aantal verkeersdoden
Toelichting: Het relatief lage aantal maakt het lastig een trend waar te nemen
Bron: ViaStat

4

6

6

<4

<4*

<4

Onderhouds-toestand

De provinciale wegen hebben ten minste het door PS vastgestelde onderhoudsniveau B

100%

91%

89,9%

90%

90%

90%

De provinciale kunstwerken hebben ten minste het door PS vastgestelde onderhoudsniveau B

97%

100%

99%

90%

90%

90%

De provinciale oeverconstructie heeft ten minste het door PS vastgestelde onderhoudsniveau B
Toelichting: in 2019 zijn de normen voor de onderhoudsniveaus geactualiseerd. In de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen is dit nader toegelicht.
Bron: Provincie Flevoland

79%

86%

85%

85%

85%

85%

Vervoerswijze-keuze

Vervoerswijzekeuze voor korte ritten (<7,5 km) in aantal ritten per dag
Bron: CBS

Totaal

1,46

1,54

1,63

Auto

0,37

0,35

0,38

<0,38

<0,38

<0,38

Fiets

0,4

0,43

0,52

>0,52

<0,52

>0,52

Aantal laadpunten

Aantal openbare oplaadpalen
Bron: MRA-e/HvA

724

1.111

1.532

1.832

2.132

2.500

Technische beschikbaarheid

De beschikbaarheidsgraad van gerenoveerde bruggen en sluizen

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

98%

98%

98%

De beschikbaarheidsgraad van verkeerslichten

99,3%

98,5%

99,2%

98%

98%

98%

De provinciale wegen zijn bij gladheid preventief gestrooid binnen de normtijden van het CROW

100%

100%

99%

98%

98%

98%

Toelichting bruggen en sluizen: in 2020 wordt de eerste gerenoveerde brug/sluis opgeleverd. Vanaf dan kan de technische beschikbaarheid van gerenoveerde bruggen en sluizen gemeten worden.
Bron: Provincie Flevoland

* Toelichting: De doelstelling is het bereiken van een dalende trend in het aantal verkeersdoden en - gewonden. Het relatief lage aantal verkeersdoden en –gewonden maakt het echter lastig een trend waar te nemen. Het Rijk streeft naar 0 verkeersslachtoffers in het jaar 2050. Bij het aantal verkeersgewonden geldt dat er sprake is van een relatief lage registratiegraad van verkeersgewonden: ongeveer 50% wordt niet geregistreerd (SWOV, 2020).

Beleidsindicatoren BBV

Indicator

Omschrijving

2020

2021

2022

Streefcijfer 2023

Streefcijfer 2024

2025
-
2027

Waardering openbaar vervoer

Klantenwaardering concessie IJsselmond

7,7

7,7

7,7

LG

LG

LG

Klantenwaardering concessie Lelystad*

Klantenwaardering concessie IJssel-Vecht

n.b.

8,1

7,8

7,5

7,5

7,5

7,5

8,3

Bron: CROW-KPVV
Toelichting: Het streefcijfer voor klantwaardering concessie IJsselmond gaat uit van het landelijk gemiddelde (LG). In 2022 was het landelijk gemiddelde 7,8. In de concessie Lelystad staat een 7,5 als doelstelling. EBS heeft in haar offerte aangegeven voor de gehele concessie IJssel-Vecht vanaf 2025 een 8,3 te scoren op de klantwaardering.

Deze pagina is gebouwd op 05/15/2024 12:40:08 met de export van 05/15/2024 12:23:12