Flevoland is aantrekkelijk als regio, waarbij het aandeel van recreatie, toerisme en evenementen is gegroeid en de bekendheid van de identiteit is verbeterd
Doel (2023-2027)
Flevoland is aantrekkelijk als toeristisch-recreatieve bestemming, waarbij het vrijetijdsaanbod en de beleving is toegenomen en de bekendheid van de vrijetijdsbestemming is gegroeid. Samen met natuur en mobiliteit (programmaonderdelen 2.2, 6.2 en 6.3) dragen we bij aan de realisatie een prettige en gezonde leefomgeving door het stimuleren van een beweegvriendelijke openbare ruimte in Flevoland. De natuurlijke en waterrijke omgeving van Flevoland is beleefbaar, toegankelijk en bereikbaar en nodigt inwoners en bezoekers uit te sporten en te recreëren.
Activiteiten 2024
- Met mobiliteit en natuur werken we, in gezamenlijk met gemeenten en terreinbeherende organisaties, aan he toegankelijk, bereikbaar en aantrekkelijk maken en behouden van een beleefbare en beweegvriendelijke (sport en recreatie) openbare ruimte in de provincie.
- Vanuit de nationale spreidingsopgave van grote stromen toeristen zetten we samen met de Flevolandse gemeenten en partners in op bestemmingsmanagement en een bewuste groei van de unieke recreatieve kracht van de regio voor zowel inwoner als bezoeker. Daarbij kijken we naar de mogelijkheden om recreatie en toerisme in te zetten als middel voor andere maatschappelijke opgaven zoals het leefbaar houden van het platteland en draagvlak/waardering te creëren voor natuur en landschap.
- We geven samen met de Flevolandse gemeenten, Visit Flevoland en partners uitvoering aan het Provinciale Beleidsplan Toerisme en Recreatie Flevoland. Hierbij geven we gezamenlijk het Perspectief Flevoland 2030 verder vorm en werken we aan de verdere ontwikkeling en gebiedspromotie van het unieke karakter van Flevoland via de verhaallijnen en districten 'Watererfgoed', 'Agro & Food', 'Nieuwe Natuur', 'Vernieuwend Ontwerp', 'IJsselmeer' en 'MRA'.
- Ondernemers en organisaties uit de vrijetijdssector worden met het 'Economisch Programma' en de Nadere Regels gefaciliteerd in hun ondernemerschap en gestimuleerd het verhaal van Flevoland te verwerken in hun vrijetijdsproducten.
- Flevoland positioneert zich met haar unieke en eenduidige identiteitswaarden als aantrekkelijke regio en wordt onder de aandacht gebracht via de drie domeinen 'leef', 'groei' en 'bezoek' vanuit Branding Flevoland.
- Samen met het Rijk, Provincie Noord-Holland, gemeenten en andere stakeholders trekken we gezamenlijk op in het recreatief bevaarbaar en beleefbaar houden van het water door o.a. waterplant-overlast tegen te gaan in samenhang met de natuur- en waterkwaliteiten.
- We adviseren bij grootschalige voorzieningen en gebiedsontwikkelingen en zoeken naar de meekoppelkansen ten gunste van recreatieve mogelijkheden en beleving.
- We geven uitvoering aan het sportbeleid conform het basisscenario uit de nota samenwerken aan een sportief Flevoland.
- We zetten via Sportservice Flevoland in op een gerichte en actieve lobby om grootschalige sportevenementen naar Flevoland te halen.
Middelen
4.1 Recreatie, toerisme en sport | Rekening 2022 | Begroting 2023 na wijziging | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |||||||
Lasten | 2.557 | 2.467 | 2.586 | 2.586 | 2.586 | 2.586 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | -45 | -28 | -28 | -28 | -28 | -28 | |||||||
Saldo | 2.512 | 2.439 | 2.558 | 2.558 | 2.558 | 2.558 | |||||||
Kader (saldo voor ZN 23) | 2.439 | 2.308 | 2.308 | 2.308 | 2.308 | ||||||||
Zomernota 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
Coalitieakkoord 2023-2027 | 0 | 250 | 250 | 250 | 250 | ||||||||
Kader | 2.439 | 2.558 | 2.558 | 2.558 | 2.558 | ||||||||
Verschil t.o.v. kader | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
x € 1.000 |
Toelichting
Op dit programmaonderdeel zijn er geen verschillen (> € 0,1 mln.) tussen de nieuwe begrotingsraming en het financiële kader van de Zomernota 2023 en het Coalitieakkoord 2023-2027.