We investeren blijvend in de constructieve samenwerking met gemeenten, waterschap, en nemen actief deel aan samenwerkingsverbanden buiten de provinciegrenzen
Doel (2023-2027)
We investeren blijvend in de constructieve samenwerking met gemeenten en waterschap, en nemen vanuit onze (gezamenlijke) doelen ook actief deel aan samenwerkingsverbanden buiten de provinciegrenzen zoals MRA, Regio Zwolle en EHZ.
Activiteiten 2024
- We voeren de 'Uitvoeringsagenda SMWF 2020 – 2025' uit, met als uitgangspunt dat er een balans is in de samenhang van de opgaven, de rol van de provincie, de prioritering en de financiële haalbaarheid.
- We stellen de 'Omgevingsvisie FlevolandStraks' op en bereiden daarmee samenhangend de actualisatie van het Omgevingsprogramma en de Omgevingsverordening voor. We betrekken hierbij de 'Strategische Agenda Flevoland', het 'Ruimtelijk Voorstel' en '– Arrangement' vanuit NOVEX (inclusief NOVEX-gebieden) vanuit het Rijk en uitkomsten van perspectieven op 2050.
- Daarbij worden eveneens de sturing en verantwoording op het instrumentarium ingericht. De structuur en organisatie werken we uit en de afspraken en spelregels tussen PS en GS stellen we gezamenlijk op.
- Met het Rijk - in nauwe samenwerking met onze medeoverheden - vullen we de 'Strategische Agenda Flevoland aan met afspraken uit het ruimtelijk arrangement met het Rijk over een gebalanceerde ontwikkeling van Flevoland, waarbij groei gaat bijdragen aan kwaliteit en het versterken van de betrokkenheid van maatschappelijke partners en burgers bij de actualisering van de uitvoeringsagenda van de 'Strategische Agenda Rijk-Regio'.
- Op basis van de SAF en het 'Ruimtelijk Voorstel' vanuit Flevoland in het kader van het programma 'Novex' wordt een 'Ruimtelijk Arrangement' met het Rijk opgesteld. Hierbij gebruiken wij een regionaal afgestemde 'Regionale Investeringsagenda' op basis waarvan met het Rijk verdere afspraken gemaakt worden over benodigde investeringen of regelruimte ten behoeve van de door Rijk en regio gewenste ruimtelijke ontwikkelingen.
- We zorgen voor een goede inbedding van het Flevolandse 'Ruimtelijk Voorstel' bij de 'Nota Ruimte' die het Rijk in 2024 gaat opstellen.
- Alsook het opstellen van de 'Omgevingsvisie Flevoland' en daarmee samenhangend het Omgevingsprogramma- en verordening.
- Wij borgen de samenhang tussen de uitwerkingsagenda SMWF en de ontwikkelperspectieven in de vier NOVEX-gebieden, waar Flevoland binnenvalt.
- We vertalen vraagstukken naar ruimtelijke perspectieven en scenario's om keuzes te maken voor de ambities van de toekomst van Flevoland.
- We geven integraal en met onze gebiedspartners uitvoering aan het programma 'Landschap van de Toekomst', als onderdeel van andere beleidsvelden/trajecten.
Samen met onze medeoverheden en het Rijk is op verzoek van het Rijk een ‘Strategische Agenda Rijk-Regio’ met concrete uitvoeringsafspraken opgesteld.
De uitvoeringsagenda behorende bij de 'Strategische Agenda Flevoland' wordt in samenhang met de maatregelen uit het FPLG nader uitgewerkt.
De trajecten 'Strategische Agenda Rijk-Regio', 'NOVEX' en 'Opstellen van de Omgevingsvisie FlevolandStraks' versterken elkaar. We werken hierbij nauw samen met onze medeoverheden en betrekken onze omgeving. De 'Uitvoeringsagenda Samen Maken We Flevoland' (SMWF) is uitgevoerd, geëvalueerd en geactualiseerd.
We richten ons instrumentarium en onze manier van werken in, passend bij de intentie van de Omgevingswet
Doel (2023-2027)
We richten ons instrumentarium en onze manier van werken in, passend bij de intentie van de Omgevingswet.
Activiteiten 2024
- We stellen de omgevingsvisie, de omgevingsverordening en het omgevingsprogramma (instrumentenmix) op overeenkomstig de vastgestelde startnotitie.
- Voor de omgevingsvisie gaan we de ruimtelijke puzzel leggen en we stellen de omgevingsverordening en het omgevingsprogramma (instrumentenmix) op.
- We werken Opgavegericht, conform de intentie van de Omgevingswet, hetgeen inhoudt dat we de opgaven centraal stellen en niet de afzonderlijke beleidsvelden.
- We ontwikkelen ons geo- en analyse-instrumentarium door om de kennisbasis voor maatschappelijke opgaven op orde te hebben en goed en adequaat te kunnen anticiperen op de invoering van de Omgevingswet.
Opstellen van een landschapsprogramma
Doel (2023-2027)
We leveren onze bijdrage aan de landelijke woningbouwopgaven, waarbij we niet alleen focussen op aantallen woningen, maar werken aan een evenwichtige volwaardige, leefbare en duurzame gebiedsontwikkeling In Flevoland.
Activiteiten 2024
- Het bouwtempo in Nederland moet omhoog, met aandacht voor de diverse aandachtsgroepen. Indien het Rijk een aantal voorwaarden invult, kunnen we ook in Flevoland bijna 40.000 woningen bouwen tot en met 2030. We sturen op de afspraken om versneld voldoende en voldoende betaalbare woningen te bouwen in Flevoland en zullen de afgesproken aantallen, locaties en betaalbaarheid van woningen monitoren en met de gemeenten afstemmen. We ondersteunen de gemeenten met inzet van flexibele schil middelen en inbreng van kennis en maken met hen keuzes met welke (financiële) ondersteuning de versnelling van het bouwtempo gestimuleerd wordt.
- Tegelijkertijd kan de versnelling van het bouwtempo niet los worden gezien van het bouwen aan vitale samenlevingen. Met aandacht voor alle daarbij behorende uitdagingen, zoals voldoende werkgelegenheid, bereikbaarheid, klimaat en energie, natuur en stikstof, voorzieningen, alle aspecten van brede welvaart. Op basis van een breed gedragen monitor beoordelen we met onze partners de ontwikkeling van de brede welvaart in Flevoland. De woningbouw is een sturend principe voor de brede welvaartsmonitor en de monitor zal vanaf 2024 actief zijn.
- We bevorderen kennis in de regio door extra inzet op specifieke thema’s. Tevens helpen we gemeenten en woningcorporaties bij de vertaling van ambities in concrete projecten. In 2024 zijn dat 'biobased bouwen/houtbouw' en 'wonen & zorg'.
- We optimaliseren de feiten- en kennisbasis op gebied van wonen, ruimtelijke ontwikkeling en gebiedsontwikkeling, waaronder Geografische Informatie Systemen (GIS). Op deze wijze is de provincie voorbereid om in de nabije toekomst samen met de regio en het Rijk (geografische) data te delen, ruimtelijke analyses te maken en scenario's uit te werken.
- We sturen op de afspraken uit de woondeals om versneld voldoende woningen te bouwen in Flevoland, met voldoende aandacht voor de diverse aandachtsgroepen. We richten in samenwerking met alle betrokken partijen tafels efficiënt in en benutten effectief bestaande overleggen met hulp van aanjaagteams om innovaties in de woningbouw te realiseren en doorbraken te forceren met als doel het bouwtempo hoog te houden.
- We monitoren de afgesproken aantallen, locaties en betaalbaarheid van woningen uit de woondeals en stemmen dit met de gemeenten en deelregio’s af. Voor Flevoland zijn de deelregio’s MRA Oost (Lelystad en Almere) en ZUND (Zeewolde, Urk, Noordoostpolder en Dronten). We ondersteunen de gemeenten met inzet van flexibele schil middelen en inbreng van kennis en maken met hen keuzes met welke (financiële) ondersteuning de versnelling van het bouwtempo gestimuleerd wordt.
- Naast het opzetten van een breed gedragen planregistratie van het aantal woningen in Flevoland zullen ook de indicatoren van Brede Welvaart gedragen ontwikkeld moeten worden. Om te kunnen toetsen of de groei van het aantal huizen daadwerkelijk hand in hand gaat met een toename van het voorzieningenniveau stellen we een brede welvaartsmonitor op in afstemming met de medeoverheden in het kader van SMWF en BZK. TNO en Kadaster helpen ons hierbij aan de noodzakelijke data.
- Om een goed en volwaardig woonaanbod en een meer evenwichtige Flevolandse woningmarkt te creëren zullen we een regionaal actieplan Wonen, Welzijn, Zorg opstellen. Dit biedt tevens een kader voor de lokale en regionale woonzorgvisies die met de wet versterking regie volkshuisvesting verplicht worden. Dit doen we aan de hand van de gewenste woning- en buurtkenmerken die zijn opgehaald. Verder geven we uitvoering aan de monitoring en de uitvoering van projecten als 'Arbeidsmigranten' en 'Woonwensen 55plussers'. Speciale aandacht hierbij gaat uit naar het onderzoek Wonen en Zorg, waarbij levensloopbestendig wonen voorop staat.
- We bevorderen kennis in de regio door extra inzet op de specifieke thema’s 'biobased bouwen/houtbouw' en 'wonen & zorg'. Tevens helpen we gemeenten en woningcorporaties bij de vertaling van ambities in concrete projecten.
- We richten een expertiseteam Wonen op. Het expertiseteam wonen adviseert politiek, organisatie en samenleving. Het team pakt tevens de provinciale taken op uit de aankomende wet 'Versterking regie op de volkshuisvesting'.
We werken met gemeenten en Rijk aan evenwichtige stedelijke ontwikkeling
Doel (2023-2027)
We werken met gemeenten en Rijk aan evenwichtige stedelijke ontwikkeling van zowel Lelystad en Almere, die bijdraagt aan Flevoland als aantrekkelijke provincie om te wonen, werken en leven. De internationale concurrentiepositie van de Noordvleugel van de Randstad is verbeterd door verdere ontwikkeling van Almere, waarbij de woningbouwopgave van Almere is bepaald en er zicht is op realisatie en cofinanciering van de IJmeerverbinding.
Activiteiten 2024
- In juli 2020 is het nieuwe 'Meerjarenprogramma Fonds Verstedelijking Almere 2021-2025' vastgesteld. Dit vormt de basis voor het programma in 2024.
- In 2024 zal het ‘Meerjarenprogramma Fonds Verstedelijking Almere 2025-2029’ worden vormgegeven en vastgesteld.
- We voeren het 'Jaarprogramma 2024' uit.
Middelen
1.1 Ruimtelijke ontwikkeling, wonen en landschap | Rekening 2022 | Begroting 2023 na wijziging | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |||||||
Lasten | 10.609 | 13.920 | 11.001 | 9.438 | 9.502 | 9.452 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | -983 | -2.101 | -832 | -22 | -22 | -22 | |||||||
Saldo | 9.626 | 11.819 | 10.169 | 9.416 | 9.479 | 9.429 | |||||||
Kader (saldo voor ZN 23) | 11.444 | 9.624 | 9.416 | 9.429 | 9.429 | ||||||||
Zomernota 2023 | 375 | 225 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
Coalitieakkoord 2023-2027 | 0 | 220 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
Kader | 11.819 | 10.069 | 9.416 | 9.429 | 9.429 | ||||||||
Verschil t.o.v. kader | 100 | 0 | 50 | 0 |
Overig | 100 | 0 | 50 | 0 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
x € 1.000 |
Toelichting
Op dit programmaonderdeel zijn er geen verschillen (> € 0,1 mln.) tussen de nieuwe begrotingsraming en het financiële kader van de Zomernota 2023 en het Coalitieakkoord 2023-2027.