Het versterken van het verdienvermogen van Flevolandse ondernemers.
Doel (2023-2027)
Het versterken van het verdienvermogen van Flevolandse ondernemers.
Activiteiten 2024
- We laten een analyse uitvoeren waarbij gezocht wordt naar het economisch profiel om de werkgelegenheid aan te passen op het arbeidspotentieel in Flevoland.
- We laten een kapitaalmarktonderzoek uitvoeren.
- We continueren en versterken de ondersteuning aan het kleine mkb door het mkb-schakelteam.
- We zetten het accountmanagement bij Horizon voor het brede mkb voort.
- We laten Horizon de (bijgestelde) voucherregeling 'Ondernemerschap Flevoland' uitvoeren.
- We continueren de Economic Board Flevoland.
- We continueren de MIT-regeling, waarvoor we samen met het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) middelen beschikbaar stellen.
- We continueren de opdracht aan Horizon voor de bevordering van internationaal ondernemen bij Flevolandse bedrijfsleven door kennis en netwerken te ontsluiten.
- We continueren de opdracht aan Horizon om de vestiging van internationale bedrijven te bevorderen.
- We continueren onze bijdrage aan het Rijks 'Investor Relations-programma' voor gevestigde internationale bedrijven.
- We continueren onze inzet voor het versterken van de ondernemerscultuur in Flevoland .
De rol van de Regionale Ontwikkelingsmaatschappij (ROM) Horizon is verbreed naar het gehele mkb met meer aandacht voor kleinere ondernemingen.
Doel (2023-2027)
De rol van de Regionale Ontwikkelingsmaatschappij (ROM) Horizon is verbreed naar het gehele mkb met meer aandacht voor kleinere ondernemingen.
Activiteiten 2024
- We voeren een evaluatie uit van de Flevolandse ROM Horizon.
- We onderzoeken hoe de dienstverlening aan het ‘brede’ mkb vorm kan krijgen binnen Horizon.
Versterking aansluiting onderwijs arbeidsmarkt.
Doel (2023-2027)
Versterking aansluiting onderwijs arbeidsmarkt.
Activiteiten 2024
- We versterken en verdiepen het aanbod van het mkb schakelteam om de kleine ondernemer te helpen met personeelsvraagstukken op het gebied van ongeschoold en laaggeschoold personeel.
- We continueren de PPS regeling Human Capital en zorgen voor opschaling en bestendiging van reeds bestaande PPS-en.
- We participeren in de arbeidsmarktregio Flevoland (regionaal werkbedrijf Flevoland) en dragen bij aan het opstellen en uitvoeren van de gezamenlijke uitvoeringsagenda waarmee we actief inspelen op actuele en toekomstige vraagstukken en ontwikkelingen binnen de arbeidsmarktregio Flevoland.
- We werken samen met onze partners en relevante partijen aan het versterken van de bestaande onderwijs/kennis-arbeidsmarkt infrastructuur en het dichter bij elkaar brengen van het sociaal en economische domein.
- We bevorderen de vestiging van een dependance van een Technische Universiteit en/of lectoraten van een Hogeschool, gericht op de specifieke kwaliteiten van Flevoland.
Flevolandse bedrijven zijn geholpen om toekomstbestendig te worden door in te zetten op verduurzaming en/of digitalisering.
Doel (2023-2027)
Flevolandse bedrijven zijn geholpen om toekomstbestendig te worden door in te zetten op verduurzaming en/of digitalisering.
Activiteiten 2024
- We laten programmalijn 3 ‘Toekomstbestendig bedrijfsleven’ vaststellen en geven daar uitvoering aan.
- We blijven innovaties in het mkb stimuleren die bijdragen aan de transitieopgaven van deze tijd.
- We continueren de samenwerking in de EDIH NW (European Digital Innovation Hub North West).
Goede regionale afstemming over beschikbare ruimte voor economische ontwikkelingen.
Doel (2023-2027)
Goede regionale afstemming over beschikbare ruimte voor economische ontwikkelingen.
Activiteiten 2024
- We laten programmalijn 4 van het 'Economisch Programma 2023-2028' vaststellen en geven daar uitvoering aan.
- We continueren de monitoring van de voorraad werklocaties in MRA verband.
De (financierings)mogelijkheden van de Europese subsidieprogramma's zijn optimaal benut
Doel (2023-2027)
De (financierings)mogelijkheden van de Europese subsidieprogramma's zijn optimaal benut.
Activiteiten 2024
- We benutten de Europese thematische fondsen en structuurfondsen optimaal en zodanig dat we een innovatieve en duurzame impuls aan de regionale economie geven en het mkb ondersteunen.
- We werken aan INTERREG-projecten (innovatieprojecten en projecten ter verduurzaming van de Europese economie), waarmee we de interregionale, grensoverschrijdende en internationale samenwerking en regionale ontwikkeling bevorderen.
De effectiviteit van beleidsinzet van het economisch beleid en de economische gebiedsprogramma’s is optimaal
Doel (2023-2027)
De effectiviteit van beleidsinzet van het economisch beleid en de economische gebiedsprogramma’s is optimaal.
Activiteiten 2024
We ontwikkelen een monitoringssystematiek die inzicht geeft in de samenhang en effectiviteit van het economisch beleid (inclusief de economische gebiedsontwikkeling). We sluiten daarvoor waar mogelijk aan bij de ontwikkeling van de 'Flevoland monitor' uit het coalitieakkoord.
De provincie zet in op een Circulaire Economie. In het economische programma wordt invulling gegeven aan de circulaire economie in programmalijn 3 voor het Flevolandse bedrijfsleven. Economie treedt op als coördinerend beleidsdomein voor de opgave circulaire economie. De focus van coalitieakkoord 2023-2028 ligt daarbij op 1) circulaire woningbouw; met inzet van natuurlijk materialen zoals hout, hennep, stro, vlas en zeewier als impuls voor zowel de woningbouw als de agrarische sector. 2) circulaire landbouw, waarin hergebruik centraal staat zoals bijvoorbeeld plantaardig afval recyclen tot meststoffen. 3) circulaire infra; de provincie geeft het goede voorbeeld binnen haar eigen bezittingen.
Doel (2023-2025)
De provincie zet in op een Circulaire Economie. In het economische programma wordt invulling gegeven aan de circulaire economie in programmalijn 3 voor het Flevolandse bedrijfsleven. Economie treedt op als coördinerend beleidsdomein voor de opgave 'Circulaire economie'. De focus van Coalitieakkoord 2023-2027 ligt daarbij op 1) circulaire woningbouw; met inzet van natuurlijk materialen zoals hout, hennep, stro, vlas en zeewier als impuls voor zowel de woningbouw als de agrarische sector. 2) circulaire landbouw, waarin hergebruik centraal staat zoals bijvoorbeeld plantaardig afval recyclen tot meststoffen. 3) circulaire infra; de provincie geeft het goede voorbeeld binnen haar eigen bezittingen.
Activiteiten 2024
- We zetten in op kennisontwikkeling rondom circulaire vraagstukken.
- We organiseren bijeenkomsten voor het ‘Platform Circulair Flevoland’ en andere bijeenkomsten waaronder een activiteit in de 'Week van de Circulaire Economie’.
- We zetten in op kennisontwikkeling bij provinciale collega’s rondom circulaire vraagstukken.
- We geven uitvoering aan de activiteiten van de programma’s ‘Duurzaam Door’ en ‘Jong Leren Eten’.
Human CapitalEen aantrekkelijk onderwijsaanbod op alle niveaus in samenwerking met het bedrijfsleven en voldoende carrièreperspectief voor werken in de energietransitie in Flevoland waarmee het dreigende tekort aan menskracht zoveel mogelijk wordt beperkt.
Doel (2023-2027)
Human Capital
Een aantrekkelijk onderwijsaanbod op alle niveaus in samenwerking met het bedrijfsleven en voldoende carrièreperspectief voor werken in de energietransitie in Flevoland waarmee het dreigende tekort aan menskracht zoveel mogelijk wordt beperkt.
Activiteiten 2024
- Faciliteren dat in samenwerking met bedrijfsleven en onderwijs/onderzoeksinstellingen het onderwijsaanbod op gebied van energietransitie wordt aangepast en uitgebreid.
- Samen met bedrijfsleven en onderwijs lobbyen dat hoge scholen en universiteiten zich verbinden met de energietransitie in Flevoland, omdat hier de ambitie en de ruimte is om te innoveren en experimenteren.
- Versterken van het innovatie- en leervermogen in de energietransitiesector door het faciliteren van fieldlabs en learning communities.
Middelen
3.1 Economische ontwikkeling | Rekening 2022 | Begroting 2023 na wijziging | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |||||||
Lasten | 6.108 | 9.797 | 6.230 | 6.161 | 5.263 | 5.263 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | -686 | -1.140 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
Saldo | 5.422 | 8.657 | 6.230 | 6.161 | 5.263 | 5.263 | |||||||
Kader (saldo voor ZN 23) | 8.657 | 5.030 | 4.961 | 4.863 | 4.863 | ||||||||
Zomernota 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
Coalitieakkoord 2023-2027 | 0 | 1.200 | 1.200 | 400 | 400 | ||||||||
Kader | 8.657 | 6.230 | 6.161 | 5.263 | 5.263 | ||||||||
Verschil t.o.v. kader | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
x € 1.000 |
Toelichting
Op dit programmaonderdeel zijn er geen verschillen (> € 0,1 mln.) tussen de nieuwe begrotingsraming en het financiële kader van de Zomernota 2023 en het Coalitieakkoord 2023-2027.