Uit de gebiedsontwikkeling die samenhangt met de opening van luchthaven Lelystad Airport voor groothandelsverkeer, is maximaal rendement voor de regionale economie behaald, waarbij wij een goede inpassing in de leefomgeving bewaken
Doel (2023-2027)
Uit de gebiedsontwikkeling die samenhangt met de opening van luchthaven Lelystad Airport voor groothandelsverkeer, is maximaal rendement voor de regionale economie behaald, waarbij wij een goede inpassing in de leefomgeving bewaken.
Activiteiten 2024
- Het Rijk besluit over openstelling van Lelystad Airport. Door het huidige (demissionaire) kabinet is aangegeven dat besluitvorming in 2024 wordt verwacht.
- Voor een goede inpassing van Lelystad Airport in de leefomgeving voeren we onderdelen van het monitoring- en evaluatieprogramma (geluid, voedselveiligheid, klachtenmeldpunt en vogelmonitoring) uit of leveren we inbreng op de uitvoering van monitorings- en evaluatieactiviteiten door derden.
- We adviseren over de luchtvaart en het traject van de 'Luchtvaartnota' en de 'Uitvoeringsagenda van de Luchtnota' en de herziening van het Nederlandse luchtruim. Eind 2023/ begin 2024 geven we op verzoek van het Rijk een gebiedsadvies.
- We stimuleren initiatieven op het gebied van kennisontwikkeling en innovatie voor de toekomstbestendige luchtvaart, luchthaven en luchthavenomgeving. Dit doen we samen met gebiedspartners.
- Als aandeelhouder van Ontwikkelingsmaatschappij Airport Lelystad Almere (OMALA) sturen we op de ontwikkeling van Lelystad Airport Businesspark (LAB)- fase 1.
- In 2024 adviseren we over de uitbreiding van LAB fase 2 gericht op een andere profilering van het gebied, die bijdraagt aan de brede welvaart. In 2023 wordt een besluit verwacht over de gewenste ontwikkelrichting. In 2024 worden vervolgstappen gezet om tot daadwerkelijke ontwikkeling te kunnen overgaan.
- We nemen namens de regio deel aan bestuurlijk overleggen met het Rijk, de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS) en de Commissie Regionaal Overleg luchthaven Lelystad (CROlL).
Het versterken van de leefbaarheid, duurzaamheid en economische netwerkvorming in het gebied op en rondom Lelystad Airport en Lelystad Airport Businesspark (LAB). Daardoor wordt de inpassing van Lelystad Airport in de omgeving geborgd, de overlast beperkt en kunnen kansen worden benut
Doel (2023-2027)
Het versterken van de leefbaarheid, duurzaamheid en economische netwerkvorming in het gebied op en rondom Lelystad Airport en Lelystad Airport Businesspark (LAB). Daardoor wordt de inpassing van Lelystad Airport in de omgeving geborgd, de overlast beperkt en kunnen kansen worden benut.
Activiteiten 2024
- We coördineren de uitvoering van het 'Luchthavenfonds'. Door het 'Luchthavenfonds' wordt de omgeving via subsidies en concrete projecten (uitgevoerd door provincie of een gebiedspartner) gesteund op het gebied van leefbaarheid, duurzaamheid en economische netwerkvorming.
- We voeren tot 2025 de subsidieregeling voor de aanpassing van woningen uit om hinder van de huidige luchthaven te beperken en we ondersteunen via subsidies organisaties in het gebied om kansen te benutten.
- In 2024 actualiseren we het programma 'Toekomstbestendige en innovatieve luchthaven' samen met de luchthaven en gemeente Lelystad. Met dit programma kan de impact van de luchtvaart op de omgeving verminderd worden. Talentontwikkeling is onderdeel van dit programma.
- We verkennen, stimuleren en faciliteren het gebruik van Europese fondsen voor een toekomstbestendige ontwikkeling van de luchthaven, luchthavenomgeving en LAB .
Risico's en beheersmaatregelen
Uitstel van de opening van de luchthaven voor groothandelsverkeer vertraagt de ontwikkeling van het bedrijventerrein en activiteiten op het gebied van leefbaarheid, economie, opleidingen en kennisontwikkeling. Wij zetten in op zo spoedig mogelijke besluitvorming over openstelling voor groothandelsverkeer vanuit het belang van de regio.
De samenhang en samenwerking van het binnendijkse bedrijventerrein en het buitendijks gelegen haventerrein is geoptimaliseerd, zodat de sociaal-economische potentie wordt benut, vraag en aanbod op elkaar aansluiten en vervoer over water een aantrekkelijk alternatief is voor vervoer over de weg. Tevens heeft Flevokust Haven een positie in het netwerk van binnenhavens
Doel (2023-2027)
De samenhang en samenwerking van het binnendijkse bedrijventerrein en het buitendijks gelegen haventerrein is geoptimaliseerd, zodat de sociaal-economische potentie wordt benut, vraag en aanbod op elkaar aansluiten en vervoer over water een aantrekkelijk alternatief is voor vervoer over de weg. Tevens heeft Flevokust Haven een positie in het netwerk van binnenhavens.
Activiteiten 2024
- We zetten het nog beschikbare terreindeel A in de markt voor tijdelijke verhuur en/of meerjarige ondererfpacht.
- We exploiteren en onderhouden de haven.
- We werken samen met de gemeente Lelystad om de buitendijkse haven activiteiten en mogelijkheden af te stemmen met de binnendijkse activiteiten op het bedrijventerrein.
- We werken samen met de gemeente Lelystad om de infrastructurele bereikbaarheid (N307) van Flevokust Haven te optimaliseren voor de toekomst.
- We gaan in gesprek met strategische partners voor samenwerkingsmogelijkheden om bovenregionale potentie te benutten.
- We werken samen met de Maxima-centrale en andere partijen aan innovatieve projecten op het gebied van energie .
Door de ontwikkeling van de Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland, innovatieve ontwikkelingen en versterking van het maritieme onderwijs heeft het maritieme cluster Urk de mogelijkheid om door te groeien tot een internationaal toonaangevend maritiem centrum
Doel (2023-2027)
Door de ontwikkeling van de Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland, innovatieve ontwikkelingen en versterking van het maritieme onderwijs heeft het maritieme cluster Urk de mogelijkheid om door te groeien tot een internationaal toonaangevend maritiem centrum.
Activiteiten 2024
- We ronden de aanbesteding van de Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland (MSNF) af (zie risico's).
- Met het Rijk en met regiopartijen geven we uitvoering aan de 'Regio Deal Noordelijk Flevoland' – onderdeel Maritiem Cluster Urk - om de economische en maatschappelijke spin-off van de maritieme sector te verbreden en te verbinden aan andere domeinen.
- We stimuleren de toepassing van innovaties in de maritieme sector onder andere door de inzet van een business developer, inzet op clusterverbreding en -versterking en verdere samenwerking met andere maritieme clusters.
- We faciliteren de realisatie van een maritieme campus en een volwaardige onderwijsinfrastructuur. De meeste deelprojecten zijn in 2023 afgerond. De bouw van het trainingscentrum heeft vertraging opgelopen en zal in 2024 gereed zijn. Met de maritieme campus vindt een verkenning plaats naar de doorontwikkeling van de maritieme campus en het realiseren van een kennishub voor de blauwe economie.
- Het subsidieplafond van het scholingsfonds is al eerder bereikt. Als ook het subsidieplafond voor de pilot van de IJsselmeervisserij in 2023 is bereikt, kan de regeling in 2024 worden heropend, mits er aanvullende middelen beschikbaar komen.
- We zetten ons ervoor in dat de verbreding van de sluizen en vaargeul bij Kornwerderzand daadwerkelijk door de provincie Fryslân kan worden gerealiseerd.
- We stimuleren een goede bereikbaarheid van Port of Urk door een ontsluitingsweg .
Risico('s) en beheersmaatregel(en)
De economische en financiële ontwikkelingen en technologische eisen vanuit emissiebeperking leiden tot substantieel hogere prijzen en minder beschikbare opdrachtnemers. Dit levert een risico op dat de aanbestedingsprocedure niet succesvol kan worden doorlopen en dat er niet gegund kan worden. In het businessplan voor de MSNF is een risicoreservering opgenomen.
Het Mobiliteit Infrastructuur Test Centrum in Marknesse is operationeel en biedt ruimte aan bedrijven die zich met slimme, duurzame en veilige mobiliteit bezighouden
Doel (2023-2027)
De vorming van het Mobiliteit Infrastructuur Test Centrum (MITC) is in 2026 gerealiseerd: Aan het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) en de Duits-Nederlandse Windtunnels (DNW) is de Rijksdienst Wegverkeer (RDW) toegevoegd op de locatie in Marknesse en de testbaan met MITC-faciliteiten is operationeel. Het nieuwe rijvaardigheidscentrum van de Politieacademie is gerealiseerd. De campus vormt het hart van het MITC. Er is een krachtig, breed cluster van bedrijven betrokken en het MITC faciliteert cross-sectorale samenwerking tussen bedrijfsleven, onderwijs-, kennis- en onderzoeksinstellingen complementair aan bestaande automotive en smart mobility-clusters. We zetten onze betrokkenheid voort en benutten de kansen en mogelijkheden van het MITC voor verduurzaming, innovatie en onderwijs. De bestaande convenanten met onderwijspartijen worden verder uitgebouwd.
Activiteiten 2024
In de vorige bestuursperiode heeft het accent gelegen op de besluitvorming over het te realiseren MITC. Nu de definitieve besluitvorming heeft plaatsgevonden en de ruimtelijke procedure in 2023 is doorlopen, zal 2024 in het teken staan van (de voorbereiding van) de fysieke realisatie van de RDW-testbaan en de oefentestbaan van de politie. Daarnaast wordt parallel hieraan ingezet op de doorontwikkeling en positionering van het MITC door met relevante bedrijven en kennisinstellingen in te zetten op kennisuitwisseling, onderzoek en onderwijs. Ook worden onderdelen van de doorontwikkeling verder voorbereid (bijvoorbeeld Digicity) .
- Wij ondersteunen de gemeente in eventuele bezwaar- en beroepsprocedures in het kader van het gewijzigde bestemmingsplan.
- Wij richten een overlegstructuur in waarmee we tijdens de realisatiefase goed aangehaakt zijn bij de verschillende deelprocessen.
- We starten het proces tot aanpassing van de nieuwe ontsluiting van het MITC-terrein aan de Repelweg,
- In vervolg op de visievorming en de eerste schets van de aanpak voor de campusontwikkeling, starten wij in 2024 samen met de MITC-partijen en de betrokken onderwijs- en kennisinstellingen met een programma gericht op onderwijsontwikkeling en kennisuitwisseling en onderzoek. De tijdelijke campusvoorziening, die in 2023 is gerealiseerd, wordt hiervoor als locatie gebruikt.
- We werken met de MITC-partners aan de uitvoering van de gezamenlijke strategische agenda voor de positionering en doorontwikkeling van het MITC, waarvan we in de afgelopen jaren hoofdlijnen vertaald hebben naar een concrete aanpak (positionering en branding).
- We streven in 2024 naar een gedragen visie voor Digicity en maken waar mogelijk een start.
- In 2024 willen we een start maken met een gezamenlijke organisatie voor het MITC.
Middelen
3.2 Gebiedsopgaven | Rekening 2022 | Begroting 2023 na wijziging | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |||||||
Lasten | 2.152 | 8.072 | 6.802 | 5.725 | 3.007 | 1.064 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | -1.200 | -1.717 | -953 | -1.207 | -655 | -357 | |||||||
Saldo | 952 | 6.355 | 5.849 | 4.517 | 2.353 | 707 | |||||||
Kader (saldo voor ZN 23) | 6.205 | 5.174 | 574 | 654 | 654 | ||||||||
Zomernota 2023 | 150 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
Coalitieakkoord 2023-2027 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
Kader | 6.355 | 5.174 | 574 | 654 | 654 | ||||||||
Verschil t.o.v. kader | 676 | 3.943 | 1.699 | 53 |
1 | Programma Regiodeal | 1.429 | 691 | 344 | 162 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | Budget luchthavenfonds | 125 | 0 | 0 | 0 | ||
3 | Herschikking procesgelden Gebiedsontwikkeling | -100 | -100 | -100 | -100 | ||
4 | Programma ZZL-Regiodeal | -780 | 3.350 | 1.453 | 0 | ||
Overig | 2 | 2 | 2 | -9 | |||
x € 1.000 |
Toelichting
1. 'Programma Regiodeal'
Op basis van de voortgang van het programma zijn de verwachte bestedingen voor 2024 tot en met 2027 geactualiseerd. Het betreft het laatste deel van de totale middelen van € 7,5 mln. De middelen zijn beschikbaar binnen de reserve 'Regio Deal Noordelijk Flevoland'.
2. Budget Luchthavenfonds
Vanuit de 'Brede Bestemmingsreserve' is nog € 0,125 mln. beschikbaar voor de uitvoering van activiteiten binnen het 'Luchthavenfonds'. De huidige prognose is dat die middelen in 2024 volledig besteed worden.
3. Herschikking Procesgelden Gebiedsontwikkeling
Het budget voor procesgeld is bedoeld voor de uitvoering van de specifieke programma's en projecten door de provincie. Dit omvat de inhuur van externe expertise, het laten uitvoeren van onderzoeken, monitoring en evaluaties. Voor 2024 zijn de lasten begroot op € 1,1 mln. voor de volgende gebiedsontwikkelingen:
- Amsterdam Lelystad Airport (€ 0,15 mln.);
- Flevokust Haven (€ 0,05 mln.);
- Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland (€ 0,1 mln.);
- MITC (€ 0,125 mln.);
- Regio Deal Noordelijk Flevoland (€ 0,075 mln.);
- Oostvaardersoevers (€ 0,075 mln.);
- Markermeer -IJmeer (€ 0,05 mln.);
- Overige gebiedsprogramma's (€ 0,325 mln.);
- Batavialand (€ 0,15 mln.).
De middelen komen ten laste van de daartoe aangewezen reserve 'Procesgelden gebiedsontwikkeling'.
4. 'Programma ZZL-regiodeal'
Op basis van de voortgang van het programma zijn de verwachte bestedingen voor 2024 tot en met 2026 geactualiseerd. Het betreft budget voor bijdragen aan het Mobiliteit Infrastructuur Test Centrum (MITC), de Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland en een ontsluitingsweg Port of Urk.
Deze middelen zijn beschikbaar binnen de reserve 'Zuiderzeelijngelden'.