OV is een aantrekkelijk alternatief voor de auto.
Doel (2023-2027)
OV is een aantrekkelijk alternatief voor de auto.
Op een aantal verbindingen moet het gebruik van het openbaar vervoer meer groeien dan het autogebruik en de reistijdverhouding niet verslechteren.
Activiteiten 2024
- Introductie van een zestal busverbindingen onder de noemer ' snelRRReis' : een nieuwe productformule om het OV als aantrekkelijk alternatief voor de auto te positioneren.
- Provincie neemt deel aan landelijke en regionale OV- en spooroverleggen en zet zich in voor betere verbindingen in alle windrichtingen.
- In 2024 blijven wij betrokken bij de realisatie van 'Programma Hoogfrequent Spoor' (PHS) voor de Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad (SAAL) corridor. Om het dienstregelingsmodel II in 2030 in te voeren moet de spoorsector infrastructurele aanpassingen realiseren, een aantal systeemkeuzes maken en moet er voldoende vervoersvraag zijn. Eén van deze aanpassingen is de realisatie van het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS, waarvoor de spoorsector voornemens is om in 2027 een proefbedrijf op de Hanzelijn uit te voeren. Wij blijven nauw betrokken om ervoor te zorgen dat zo min mogelijk hinder voor reizigers ontstaat. Om bij te dragen aan het verbeteren van de vervoersvraag blijft de provincie, samen met de gemeenten en de spoorsector, bijdragen aan de 'Regionale Ontwikkelagenda Flevolijn/Hanzelijn'.
- Om diverse ruimtelijke ontwikkelingen te kunnen ontsluiten en verbinden zet de provincie zich, samen met de gemeente Almere, in om een ontwikkelpad voor de busverbinding tussen Almere - 't Gooi – Utrecht (Science Park) te laten onderzoeken. Randvoorwaardelijk voor dit onderzoek is de inzet van de provincies Noord-Holland en Utrecht aangezien de verbinding door concessiegebieden van deze ov-autoriteiten loopt.
Ontsluiten van (nieuwe) ruimtelijk-economische ontwikkelingen
Doel (2023-2027)
Ontsluiten van (nieuwe) ruimtelijk-economische ontwikkelingen
Het OV moeten meegroeien met de groei van Flevoland, waarbij we in gebieden met een lage OV-bezettingsgraad inzetten op vormen van deelvervoer, zoals ‘Mobility as a Service’.
Activiteiten 2024
- In 2024 zal in Dronten de stadsdienst met grote bussen niet meer rijden. In plaats daarvan zal een buurtbusproject starten: met twee kleine busjes ontsluit het openbaar vervoer meer wijken in Dronten.
- We werken mee aan onderzoeken naar de (OV)-bereikbaarheid van nieuwe woningbouwontwikkeling, zoals bijvoorbeeld voor Lelystad Zuid.
Vraaggericht, betaalbaar en dekkend OV-netwerk met goede uitvoeringskwaliteit
Doel (2023-2027)
Vraaggericht, betaalbaar en dekkend OV-netwerk met goede uitvoeringskwaliteit
Logisch OV-netwerk, met goede haltevoorzieningen en knooppunten.
Activiteiten 2024
- In 2024 is de nieuwe concessie net van start gegaan. Vermoedelijk zal nog veel aandacht uitgaan naar een geschikte definitieve locatie voor het laden van de ZE-bussen.
- We bereiden de introductie van nieuwe abonnementen in het openbaar vervoer in de provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel voor. Deze abonnementen passen bij de nieuwe techniek van OVPay en moeten zorgen voor een eenvoudiger aanbod van reisproducten.
- Gezamenlijk met de gemeenten starten we in 2024 met de uitvoering van de (mobiliteits)hubstrategie die in 2023 is opgesteld. Vanaf eind 2023 verkennen we samen met de gemeente Noordoostpolder, vervoerder EBS en andere stakeholders hoe het busstation Emmeloord momenteel functioneert. In 2024 beginnen we met het opstellen van een actieplan om Emmeloord Busstation verder te verbeteren en te maken tot een aantrekkelijke hublocatie.
- We onderzoeken samen met de gemeente Zeewolde en vervoerder EBS de mogelijkheden die er zijn om het OV-netwerk in en rondom Zeewolde te kunnen verbeteren door bijvoorbeeld het aanleggen van een centraal knooppunt.
- De gemeente Urk realiseert met subsidie van de provincie een nieuw busstation en nieuwe bushaltes die naar verwachting in december 2024 worden opgeleverd. Deze nieuwe infrastructurele voorzieningen vormen de basis voor een forse kwaliteitssprong van het openbaar vervoer op Urk die per december 2023 wordt ingezet. Per december 2024 wordt dan de nieuwe busroute door Urk gerealiseerd en wordt de ontsluiting van Urk aanmerkelijk verbeterd en zal de reistijd van/naar Kampen via Emmeloord met circa 8 minuten afnemen.
- De gemeente Lelystad realiseert een nieuw busstation met een busbaan op de Middenweg tot aan de Ziekenhuisweg, welke naar verwachting eind 2024 worden opgeleverd.
- Regiotaxi speelt een belangrijke rol bij het verbeteren van de bereikbaarheid, ook van Flevolanders woonachtig in het landelijk gebied. In 2023 is door de mobiliteitsbehoefte van Flevolanders te onderzoeken een ontwikkelrichting voor de OV-vangnetfunctie (vraagafhankelijk openbaar taxivervoer) uiteengezet. Samen met de betrokken gemeenten gebruiken we deze als basis voor de aanbesteding en implementatie van het nieuwe Regiotaxicontract in 2024.
Toegankelijk OV ook voor reizigers met een mobiliteitsbeperking
Doel (2023-2027)
Toegankelijk OV ook voor reizigers met een mobiliteitsbeperking
80% van de reizigers stapt op bij een halte die voldoet aan de eisen van fysieke toegankelijkheid, 50% stapt op bij een halte die tevens voldoet aan de eisen van visuele toegankelijkheid.
Activiteiten 2024
- We leveren ons eerste meerjarenplan toegankelijkheid openbaar vervoer (2024 - 2028) op in het kader van het in 2022 ondertekende landelijke bestuursakkoord toegankelijk OV. In het meerjarenplan Toegankelijkheid Openbaar vervoer maken we een inventarisatie en een prioritering van benodigde toegankelijkheidsmaatregelen voor een toegankelijker OV in Flevoland.
- We blijven scherp op kansen om haltes toegankelijk te maken binnen het bestaande beheer en onderhoud cyclus en haltes aan te pakken die met relatief kleinschalige maatregelen toegankelijk gemaakt kunnen worden.
Middelen
6.1 Openbaar vervoer | Rekening 2022 | Begroting 2023 na wijziging | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |||||||
Lasten | 36.539 | 43.181 | 36.470 | 36.471 | 36.471 | 36.471 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | -8.050 | -9.444 | -2.336 | -2.336 | -2.336 | -2.336 | |||||||
Saldo | 28.490 | 33.737 | 34.134 | 34.135 | 34.135 | 34.135 | |||||||
Kader (saldo voor ZN 23) | 33.508 | 33.445 | 33.446 | 33.446 | 33.446 | ||||||||
Zomernota 2023 | 229 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
Coalitieakkoord 2023-2027 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
Kader | 33.737 | 33.445 | 33.446 | 33.446 | 33.446 | ||||||||
Verschil t.o.v. kader | 689 | 689 | 689 | 689 |
1 | Uitbreidingsvergoeding delegatiebesluit OV Almere (inwonergroei 2022) | 282 | 282 | 282 | 282 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | Uitbreidingsvergoeding delegatiebesluit OV Almere (structureel effect Zomernota 2023) | 229 | 229 | 229 | 229 | ||
3 | Beëindiging afspraken Center Parcs De Eemhof over bekostiging buslijn 160 | 210 | 210 | 210 | 210 | ||
Overig | -32 | -32 | -32 | -32 | |||
x € 1.000 |
Toelichting
1. en 2. Uitbreidingsvergoeding delegatiebesluit OV Almere (inwonersgroei 2022 en structureel effect Zomernota 2023).
Op 5 juli 2016 hebben GS de bevoegdheden voor het busvervoer van Almere gedelegeerd aan gemeente Almere. PS hebben ingestemd met een aanvullende bekostiging voor de uitbreiding van het busvervoer, dat is de ‘uitbreidingsvergoeding’. Uitbreiding was nodig vanwege de stadsuitbreiding, zoals de ontwikkeling van het inwonertal in de betreffende uitbreidingswijken. Voorgesteld wordt om het budget ‘Openbaar streekvervoer’ met ingang van 2024 (op basis van inwonersgroei in 2022) structureel met € 0,28 mln. te verhogen, ten laste van het begrotingssaldo. Dit in lijn met eerdere besluitvorming bij vaststelling van het delegatiebesluit.
Daarnaast is per abuis de dekking voor de stadsuitbreiding Almere (op basis van inwonersgroei in 2021) niet in de Programmabegroting 2023 opgenomen. Door middel van vaststelling van de Zomernota 2023 is dit enkel voor het jaar 2023 hersteld. Voorgesteld wordt om het budget ‘Openbaar streekvervoer’ met ingang van 2024 structureel met € 0,23 mln. te verhogen, ten laste van het begrotingssaldo. Dit in lijn met eerdere besluitvorming bij vaststelling van het delegatiebesluit.
3. Beëindiging afspraken Center Parcs De Eemhof over bekostiging buslijn 160
De provincie heeft sinds 2015 een samenwerkingsovereenkomst met Center Parcs De Eemhof inzake openbaar vervoer. De overeenkomst behelst de uitvoering van de buslijn 160 tussen Almere en Zeewolde via De Eemhof. In de samenwerkingsovereenkomst is onder meer geregeld dat Center Parcs De Eemhof financieel bijdraagt aan de exploitatie van buslijn 160. In de overeenkomst is de samenwerking tussen beide partijen vastgelegd voor de periode tot en met 9 december 2023 (einde concessie IJsselmond). Op 10 december 2023 start EBS Public Transportation B.V. met de uitvoering van het openbaar busvervoer en neemt zij de opbrengstverantwoordelijkheid van de provincie over. Voorgesteld wordt om het budget ‘Openbaar streekvervoer’ met ingang van 2024 structureel met € 0,21 mln. te verhogen (wegvallende baten), ten laste van de bestemmingsreserve 'Mobiliteit'.