Reizigers kunnen snel, betrouwbaar en veilig reizen en kunnen kiezen tussen vervoermiddelen
Doel (2023-2027)
Reizigers kunnen snel, betrouwbaar en veilig reizen en kunnen kiezen tussen vervoermiddelen.
Activiteiten 2024
- We stellen het Kredietoverzicht op over de voortgang van de investeringen uit het nieuwe programma 'Mobiliteit en Ruimte' en leggen het, als bijlage bij de programmabegroting, voor aan PS.
- We voeren de activiteiten uit het programma 'Mobiliteit en Ruimte' uit.
- We voeren een onderzoek uit naar de effecten van de woningbouwambities in Flevoland op het mobiliteitssysteem.
- Volgens afspraak in het BO-MIRT van 2022 monitoren we samen met het Rijk en de andere gebiedspartners de doorstromingsproblematiek op de A27.
- Samen met het Rijk en de regio werken wij aan de bereikbaarheidsopgaven binnen én buiten Flevoland als gevolg van de verwachte woningbouwontwikkeling. We participeren in de vervolgactiviteiten op het 'Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport' (MIRT)-onderzoek Amsterdam Bay area (IJmeerverbinding), de MIRT-verkenning capaciteitsuitbreiding A27 en het Onderzoek multimodale bereikbaarheid Lelystad Warande. Flevoland breed doen we een multimodaal onderzoek naar de mobiliteitseffecten van de woningbouwambities.
Oplossen van knelpunten buiten Flevoland die van invloed zijn op de bereikbaarheid van Flevoland
Doel (2023-2027)
Knelpunten buiten Flevoland, die van invloed zijn op de bereikbaarheid van Flevoland, zijn opgelost of er zijn voorbereidingen getroffen voor het oplossen ervan.
Activiteiten 2024
- Bij het Rijk en andere gebiedspartners dringen wij aan op besluitvorming die voor de bereikbaarheid van provincie Flevoland essentieel is:
- de verbreding van de N50 tussen Kampen-Zuid en Hattemerbroek en het veiliger maken van de trajecten van de N50 die (nog) niet zijn verdubbeld.
- de verbreding van de sluis, bruggen en vaargeulen bij Kornwerderzand;
- De doelen en opgaven zijn in het programma 'Mobiliteit en Ruimte' vertaald naar concrete activiteiten.
- We nemen deel aan het rijksregioprogramma 'Samen Bouwen aan Bereikbaarheid (SBAB)' en werken samen met de MRA-partners in het ‘Platform Smart Mobility’ en het 'Platform Mobiliteit' en van de MRA.
Stimuleren Smart Mobility
Doel (2023-2027)
Bereikbaarheid in Flevoland is verbeterd door de inzet van smart mobility.
Activiteiten 2024
De huidige inrichting van onze bereikbaarheid is steeds moeilijker te continueren en de functionaliteit bereikt haar maximum. Het fijnmazige netwerk in Nederland leidt tot een zeer forse onderhouds- en vervangingsopgave, die door een op termijn krimpende beroepsbevolking moet worden bekostigd. Het toevoegen van nieuw areaal in traditionele zin (weg en spoor) vergt een aanpassing in meerdere schakels van het mobiliteitssysteem om effectief te zijn, wordt daardoor erg kostbaar en is fysiek in de schaarse openbare ruimte niet haalbaar. Wil Nederland als transportland goed bereikbaar blijven dan moet het anders. Smart Mobility gaat de toekomst van Mobiliteit bouwen. EU, Rijk, provincies en gemeenten moeten met tal van marktpartijen, universiteiten en onderzoekscentra samenwerken om deze nieuwe Mobiliteit vorm te geven. De overheidspartners moeten als marktmeesters optreden en de kaders van het nieuwe speelveld bepalen. Hierbij kan gedacht worden aan een nieuwe balans tussen overheid en markt door vraagsturing en de ontschotting van het publieke vervoer, de verandering van bezit naar gebruik, de combinatie van actief met passief vervoer, de gedragsverandering naar bewuster reisgedrag, inclusiviteit en betaalbaarheid voor allen. De marktpartijen zullen de benodigde hoogtechnologische ontwikkeling voor hun rekening nemen om een open Ecosysteem middels een platformeconomie met innovatieve vervoersconcepten mogelijk te maken. Universiteiten en onderzoekscentra zorgen voor de benodigde expertise, waarbij ook een rol van het toetsen van marktconcepten en het gebruik van kunstmatige intelligentie in het verschiet ligt. Een dergelijke mobiliteitstransitie vindt idealiter in samenhang en middels verleiding van de gebruiker plaats. Deze vrijblijvende aanpak kent veel voordelen en tegelijkertijd dient de vraag zich aan of een meer dwingende methode effectiever kan zijn. Deze veranderende mobiliteitswereld gaat Flevoland raken in haar ontwikkeling en wij zijn in het bijzonder kwetsbaar gelet op onze afhankelijkheid van het vasteland voor onze werkgelegenheid. De eerste tekenen dienen zich aan in de vorm van het autoluw maken van Amsterdam en Utrecht.
Stimuleren Smart Mobility
Doel (2023-2027)
- De bereikbaarheid, doorstroming, verkeersveiligheid en leefbaarheid in Flevoland is verbeterd;
- Stimuleren van de economische ontwikkeling: bedrijvigheid, kennisontwikkeling en werkgelegenheid;
- Samenwerken in de uitvoering met lokale (markt)partijen, in een regionale en landelijke setting.
Activiteiten 2024
In het programma 'Mobiliteit en Ruimte'is Smart Mobility randvoorwaardelijk gemaakt aan nieuwe investeringen in Flevoland. Met het Fundament Smart Mobility Flevoland, de doorontwikkeling via de
Kwaliteitsimpuls en de intensivering door middel van de Krachtenbundeling met het Rijk willen we de
mobiliteitstransitie in Flevoland versnellen langs de fundamentele speerpunten:
- Mobiliteit en Infrastructuur Test Centrum;
- Smart Area Flevoland;
- Gecoördineerd netwerk breed verkeersmanagement;
- Digitalisering Overheden;
- Vraaggericht OV/Mobility as a Service;
- Elektrificeren mobiliteit;
- Cross sectorale samenwerking;
- Scale Up in Residence.
Regionale mobiliteitsprogramma Flevoland integreren in het omgevingsprogramma
Doel (2023-2027)
De mobiliteit is verduurzaamd om de CO2-uitstoot door mobiliteit in Noord-Holland en Flevoland samen te verminderen tot maximaal 4,2 megaton in 2030 en uiterlijk in 2030 te voldoen aan de WHO-advieswaarden voor luchtkwaliteit (fijnstof en stikstof).
Activiteiten 2024
- Samen met regionale partners werken we via het 'Regionaal mobiliteitsprogramma' (RMP) aan concrete maatregelen ter verduurzaming van de mobiliteit. De provincie vervult hierbij een procesrol. Door partijen te inspireren en te verbinden kan een belangrijke bijdrage worden geleverd aan de verduurzaming van mobiliteit, aanvullend op onze eigen activiteiten. We leggen (afspraken over uit te voeren) maatregelen vast in een Flevolandse uitvoeringsagenda 'Duurzame mobiliteit'. Het programma 'Mobiliteit en Ruimte' is uitgangspunt voor onze eigen provinciale inzet.
- Als deelnemer aan Coalitie Anders Reizen stimuleren we duurzaam vervoer van de provinciale medewerkers.
- In 2024 verduurzamen we verder binnen infrastructuur. Zo stellen we eisen aan de uitstoot van fijnstof en C0 2 . We zetten in op het gebruik van biobrandstoffen en emissie loos materieel met als doel om minimaal 50% CO 2 te reduceren ten opzichte van reguliere brandstoffen.
- Binnen onze projecten sturen we aan op het gebruik van duurzame materialen en stellen we eisen aan het gebruik van secundaire grondstoffen. Samen met marktpartijen kijken we naar duurzamere alternatieven voor bestaande oplossingen.
- Op alle kantoorlocaties van de provincie passen we proactief de capaciteit van laadpunten aan voor zowel elektrische fiets als auto.
- Samen met gemeenten en maatschappelijke partners stimuleren we de beschikbaarheid van hernieuwbare brandstoffen en energiedragers. Dit doen we onder andere door via het project 'MRA-Elektrisch' een netwerk van publieke oplaadpunten voor elektrische voertuigen te realiseren.
- Vanuit het landelijke project 'Clean Energy Hubs' inventariseren we wat de meest geschikte locaties zijn om Clean Energy Hubs te realiseren. Deze hubs dragen bij aan de transitie naar duurzame brandstoffen en daarmee aan onze beleidsdoelen vanuit duurzame mobiliteit. Vervolgstap is de realisatie van deze hubs te stimuleren, faciliteren en waar mogelijk financieel te ondersteunen vanuit onze provinciale rol. Hiervoor zullen één of meerdere pilots worden gestart. Een koppeling zal worden gemaakt met projecten die grote raakvlakken hebben met dit onderwerp, zoals logistieke- en mobiliteitshubs, stadslogistiek en projecten op het gebied van waterstof. Uiteindelijk doel is het komende decennium een (landelijk dekkend) netwerk van Clean Energy Hubs te realiseren.
- We hebben samen met gemeenten besluiten genomen over de aanpak van de fietsknelpunten, het wegwerken van ontbrekende schakels in het 'Regionaal Kernnet Fiets Flevoland'. Wij realiseren een viertal hoogwaardige fietsroutes, waaronder de doorfietsroute Lelystad-Almere. Naast investeren in beton, stimuleren wij het fietsgebruik met gerichte acties en/of het aanbrengen van fietsvoorzieningen op/of langs fietspaden.
Middelen
6.2 Ontwikkeling en innovatie mobiliteit | Rekening 2022 | Begroting 2023 na wijziging | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |||||||
Lasten | 1.900 | 6.930 | 7.324 | 6.987 | 7.331 | 7.331 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | -300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
Saldo | 1.600 | 6.930 | 7.324 | 6.987 | 7.331 | 7.331 | |||||||
Kader (saldo voor ZN 23) | 7.030 | 7.099 | 7.013 | 7.356 | 7.356 | ||||||||
Zomernota 2023 | -100 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
Coalitieakkoord 2023-2027 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
Kader | 6.930 | 7.099 | 7.013 | 7.356 | 7.356 | ||||||||
Verschil t.o.v. kader | 224 | -26 | -26 | -26 |
1 | Deltaplan Noordelijk Nederland - Lelylijn | 250 | 0 | 0 | 0 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Overig | -26 | -26 | -26 | -26 | |||
x € 1.000 |
Toelichting
1. Deltaplan Noordelijk Nederland - Lelylijn
Provincie Flevoland is een van de betrokken partijen bij de uitwerking van de Lelylijn. Naast de ambitie van het Rijk is de versnelling van de openbaar vervoerverbinding naar Noord Nederland een van de Flevolandse speerpunten, aangezien de lijn een belangrijke meerwaarde kan hebben voor de economische structuurversterking, woningbouwambities, bereikbaarheid, en leefbaarheid in Flevoland. Rijk en regio zijn gezamenlijk aan de slag gegaan met de uitwerking. Hiertoe is een projectorganisatie opgericht. Momenteel vindt het MIRT-onderzoek plaats, waarvan de uitkomsten eind 2024 worden verwacht. Afhankelijk hiervan start in 2025 de verkenningsfase. Hierover worden naar verwachting eind 2024 vervolgafspraken gemaakt. Ter dekking van de (MIRT-)onderzoeken, ontwerpen en gebiedsprocessen wordt voorgesteld om het budget ‘Instrumentatie beleid’ in 2024 incidenteel met € 0,25 mln. te verhogen, ten laste van het begrotingssaldo. Dit in lijn met eerdere besluitvorming over dit onderwerp.