De bereikbaarheid van Flevoland is verbeterd t.b.v. het goed kunnen functioneren van onze samenleving
Doel (2023-2027)
De bereikbaarheid van Flevoland is verbeterd ten behoeve van het goed kunnen functioneren van onze samenleving.
Activiteiten 2024
- Rondweg Lelystad-Zuid (Laan van Nieuw Land en Verlengde Westerdreef): De planologische inpassing wordt afgerond door vaststelling van het provinciaal inpassingsplan en MER. We starten met de contractvoorbereiding en de voorbereidingen voor een realisatieovereenkomst. Dit doen wij in nauw overleg met de gemeente Lelystad.
- Doorfietsroute Almere-Lelystad: De ruimtelijke ordening procedure wordt voorbereid en het ontwerp verder uitgewerkt, dit in overleg met de betrokken partijen, het Nationaal Park Nieuw Land, de gemeente Almere en Lelystad. Medio 2024 wordt, conform de Omgevingswet, het ontwerp Omgevingsplan afgerond en door het college van burgemeester en wethouders van gemeente Lelystad gepubliceerd.
- Ontsluitingsweg Urk: De planvoorbereidingsfase is gestart in nauwe samenspraak met de provincie en de gemeenten Urk en de Noordoostpolder. Medio 2024 vindt participatie plaats met de belanghebbenden. In de tweede helft van 2024 wordt het Ontwerp projectbesluit + MER vastgesteld door de GS. Waarna we de stukken openbaar maken ter informatie en voor reactie van belanghebbende zoals de direct omwonenden.
Risico('s) en beheersmaatregel(en)
In de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing is aandacht voor de (financiële) risico’s die we lopen op enkele infrastructurele projecten en de daarbij behorende beheersmaatregelen.
De kwaliteit van onze wegen is op peil en we hebben maatregelen getroffen die de verkeersveiligheid verbeteren.
Doel (2023-2027)
De kwaliteit van onze wegen is op peil en we hebben maatregelen getroffen die de verkeersveiligheid verbeteren.
Activiteiten 2024
- We voeren jaarschijf 2024 uit van het 'Meerjarenprogramma Beheer en Vervanging Infrastructuur' (MBVI).
- We stellen het 'Strategisch-Uitvoerings Programma - Beheer en onderhoud infrastructurele kapitaalgoederen 2024-2027' (SUP 3.0) op. Daarbij is het coalitieakkoord het vertrekpunt aangaande de financiële uitgangspunten voor beheer en onderhoud en vervangingen en het huidige onderhoudsniveau wegen.
- We stellen het 'MBVI 2024' op en bereiden de maatregelenlijst voor de periode 2025-2029 voor.
- We gaan onderzoek doen naar de afschrijvingstermijnen van onze infrastructurele investeringen. Hierbij onderzoeken we of de afschrijvingstermijnen in lijn zijn met de gebruiksduur.
- We voeren samen met de regionale partners het programma in het kader van het 'Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 (SPV)'.
- Langs provinciale wegen zijn stukken grond in eigendom van provincie Flevoland, oneigenlijk in gebruik genomen. Dit is onwenselijk en daarom worden in samenspraak met bewoners afspraken gemaakt over het gebruik van deze zogenoemde beheerstroken dan wel het terugvorderen van deze stroken.
- In 2024 wordt het 'Programma Groot onderhoud Bruggen en Sluizen' afgerond. De Larsersluis is het laatste object wat gerenoveerd gaat worden. Na afronding van het programma zijn 16 locaties gerenoveerd en zijn er 2 nieuwe locaties gekoppeld aan de bediencentrale.
- 'Meerjarenprogramma Oevermaatregelen': Het projectteam is samen met de aannemer en het ingenieursbureau hard aan het werk om voor de eerste 11 kilometers het ontwerp uit te werken. Daarna moet het uitvoeringsontwerp worden gemaakt voordat we daadwerkelijk met de realisatie aan de slag kunnen. Ook wordt in 2024 onderzocht welke oevers de komende jaren hersteld of vervangen moeten worden.
- Een viertal vaste kunstwerken in noordelijk Flevoland voldoen niet meer op basis van de huidige normen. Voor deze kunstwerken voeren we een variantenstudie uit. Op basis van de resultaten van deze studie wordt vervolgens een afweging gemaakt in hoeverre aanvullende maatregelen noodzakelijk zijn.
- We zijn co-financier van het project 'Verruiming sluis Kornwerderzand' in de Afsluitdijk. De provincie Friesland gaat dit realiseren. Zij zijn ook verantwoordelijk voor het verdiepen van de vaargeulen. Vanuit onze provincie gaat het om Urk en Flevokust Haven naar de sluis toe. De planning is om in 2024 te starten met het verbreden van de sluis, nadat het werk in 2023 is aanbesteed.
- We zijn co-financier en mede-opdrachtgever voor het Nationaal Dataportaal Wegverkeersgegevens, waar we onze wegverkeerstellingen, incidentele fietstellingen en wegverkeersdata opslaan. Daarnaast gebruiken we NDW MELVIN voor het plannen van wegwerkzaamheden en houden we incidenten bij, die worden gedeeld met serviceproviders via navigatiesystemen met weggebruikers. Deze data wordt bij het NDW opgeslagen, geanalyseerd en de gewenste kwaliteit wordt geborgd. Via NDW Dexter verkrijgen we inzicht in deze data over wat er wanneer op onze wegen gebeurt ten behoeve van een goede, veilige bereikbaarheid in Flevoland.
Middelen
6.3 Infrastructuur | Rekening 2022 | Begroting 2023 na wijziging | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |||||||
Lasten | 25.305 | 28.644 | 35.111 | 35.109 | 36.067 | 37.310 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | -705 | -474 | -474 | -474 | -474 | -474 | |||||||
Saldo | 24.600 | 28.170 | 34.637 | 34.634 | 35.593 | 36.836 | |||||||
Kader (saldo voor ZN 23) | 28.170 | 31.052 | 30.435 | 31.560 | 31.560 | ||||||||
Zomernota 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
Coalitieakkoord 2023-2027 | 0 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | ||||||||
Kader | 28.170 | 34.552 | 33.935 | 35.060 | 35.060 | ||||||||
Verschil t.o.v. kader | 85 | 699 | 534 | 1.776 |
1 | Actualisatie kapitaallasten Programmabegroting 2024 | 85 | 699 | 534 | 1.776 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
x € 1.000 |
Toelichting
1. Actualisatie kapitaallasten Programmabegroting 2024
De kapitaallasten zijn aangepast op basis van de geactualiseerde investeringsplannen en het 'Meerjarenprogramma Beheer en Vervanging Infrastructuur' (MBVI). Door wijzigingen in de fasering van projecten ontstaan er verschuivingen tussen de jaren. Deze worden (deels) verrekend met de daartoe ingestelde reserve 'Activering kapitaallasten vervangingsinvesteringen' (VVI). Per saldo heeft dit dan ook geen effect op de begrotingsruimte. De actuele kapitaallasten in 2027 zijn hoger, doordat het begrotingsjaar 2027 is toegevoegd aan het meerjarenprogramma. Bij de Zomernota 2023 is een extra krediet van € 12 mln. toegekend voor vervangingsinvesteringen en groot onderhoud met betrekking tot het project ‘GOBS’ (Groot Onderhoud Bruggen en Sluizen). De kapitaallasten die volgen uit vervangingsinvesteringen bedragen ca. € 0,21 mln. per jaar en worden voor de jaren 2024-2026 gedekt vanuit de ‘Algemene Reserve’. Zoals in de Zomernota 2023 wordt vermeld zal voor de dekking van 2027 nog gezocht worden naar een oplossing.