Versterkte belangenbehartiging
Doel (2023-2027)
De mogelijkheden om, in samenwerking met andere overheden, de belangenbehartiging van provincie Flevoland te versterken zijn benut. De nieuwe Commissaris van de Koning kan zijn ambt met daarin de rijkstaken adequaat uitvoeren.
Activiteiten 2024
- We ontwikkelen een ‘gereedschapskist’ met instrumenten voor participatie.
- We betrekken maatschappelijke organisaties en bewonersinitiatieven zo vroeg mogelijk bij de implementatie van het uitdaagrecht, waarmee in 2023 al een begin is gemaakt (het uitdaagrecht staat in het uitvoeringsprogramma 2020-2025 van de 'Omgevingsvisie FlevolandStraks').
- We onderzoeken welke instrumenten volgens inwoners wenselijk zijn om in te voeren zoals een Ombudsman en een burgerraad.
- We werken verder samen met samenleving en andere Flevolandse overheden in het “Netwerk voor participatie en verbinding”. In dit netwerk vindt kennisuitwisseling rond participatie plaats en waar mogelijk afstemming tussen Flevolandse overheden onderling en met bewonersinitiatieven en maatschappelijke organisaties.
- We stellen het beleidskader Participatie op.
- We bereiden in lijn met de nieuw vast te stellen wetgeving een nieuwe participatieverordening voor die we in 2025 aan PS voorleggen. De nieuwe Wet Versterking participatie op decentraal niveau is in besluitvorming in de Staten Generaal en zal betekenen dat de provincie beleid moet maken op welke wijze participatie gaat plaatsvinden bij de voorbereiding, bij de uitvoering en bij de evaluatie van beleid. Dit sluit aan op de werkwijze van provincie Flevoland.
- We ontwikkelen een verantwoordingsinstrument binnen de jaarstukken om de voortgang van de uitvoering van het coalitieakkoord inzichtelijk te maken.
- We passen onze voorstellen aan zodanig dat we ook dilemma’s, kanttekeningen en alternatieven inzichtelijk maken voor Provinciale Staten.
- De cdK is het boegbeeld en ambassadeur van onze provincie en bestuur. De cdK geeft hiervan uiting bij de start van het nieuw politiek seizoen, de nieuwjaarsreceptie, Flevo event, herdenken en vieren, werkbezoeken en het bijwonen van netwerkevenementen, lobbymomenten en bijzondere ontvangsten.
- We versterken de kwaliteit van uitvoering van de rijkstaken van de commissaris van de Koning mede in het licht van het aantreden van de nieuwe commissaris per 1 november 2023.
- We stellen in lijn met de gedragscode Integriteit en het Protocol Melding Integriteitsschendingen een Protocol Agressie en Geweld jegens bestuurders op.
- We stellen een beleidskader op voor ‘Vieren en Herdenken’ samen met de inwoners en maatschappelijke organisaties van Flevoland.
- We organiseren samen met de inwoners en herdenkingsorganisaties van Flevoland het ‘Herdenkingsjaar 80 jaar Vrijheid’.
- We onderhouden en stimuleren onze regionale netwerken om de ontwikkeling van Flevoland in brede zin te bevorderen.
- We zetten ons actief in voor het tot stand komen en uitvoeren van de 'Strategische Agenda MRA' en de 'Strategische Agenda Regio Zwolle' voor de jaren 2024-2028.
- We dragen actief bij aan het opstellen van het governancemodel voor de samenwerking binnen de Regio Zwolle.
- We zijn onderdeel van het Interprovinciaal Overleg (IPO) waarin de provincies zich verenigd hebben en als gesprekspartner bij het Rijk en andere overheden aanschuiven. Gezamenlijk kunnen de provincies wet- en regelgeving vanuit het Rijk beïnvloeden, zijn we zichtbaar en kunnen we taken beter uitvoeren.
- We werken in IPO-verband en in gesprek met het Kabinet vanuit drie thema's: 'wonen/bereikbaarheid', 'energie/klimaat' en 'natuur/stikstof/landbouw/landelijk gebied'.
- In het kader van strategische betrekkingen en de versterking van de identiteit van provincie Flevoland behartigen we onze belangen in Den Haag en Brussel. We zetten in op de prioritaire thema’s uit het coalitieakkoord en de 'Strategische Agenda Flevoland', en waar nodig op nieuwe ontwikkelingen (zoals de stikstofproblematiek, het visserijbeleid en woningbouwopgave).
- We monitoren (Kamerstukken, debatten, wet -en regelgeving) op politieke en maatschappelijke ontwikkelingen van de prioritaire dossiers en richten daarvoor een systeem in.
- We actualiseren de lobbyagenda en stemmen onze lobbystrategie en doelen daarop af.
- We organiseren minimaal twee werkbezoeken voor Kamerleden en minimaal één werkbezoek voor topambtenaren op een prioritair thema.
- We investeren in en intensiveren ons netwerk met Kamerleden. Dit doen we door het organiseren van kennismakings- en/of lobbygesprekken tussen GS-leden en Kamerleden. Dergelijke gesprekken initiëren we zowel langs de inhoudelijke onderwerpen als via de binding van Kamerleden met de provincie (Flevolandse Kamerleden). In dit verband kan het jaarlijkse FlevoEvent worden genoemd.
Flevoland als actieve partner in de EU
Doel (2023-2027)
Doelen van onze inspanningen zijn het beïnvloeden van aanstaande Europese maatregelen met een zo gunstig (of zo min mogelijk negatief) effect voor Flevoland en het verbinden van Flevolandse investeringsprojecten aan Europese financiering.
Activiteiten 2024
- We spannen ons in om een gedegen inwerkprogramma te maken voor het college, inclusief een werkbezoek aan Brussel in oktober en in het voorjaar, en voor de Europa gedeputeerde in het bijzonder.
- We zorgen ervoor dat Provinciale Staten goed wordt geïnformeerd zodat zij in staat zijn om hun kaderstellende rol met betrekking tot de Europese lobbyactiviteiten goed kunnen vervullen.
- We werken samen met provincies en externe adviseurs aan het verbinden van kansrijke provinciale projecten aan Europese financieringsprogramma’s en zoeken binnen de Europese regio’s actief naar samenwerkingspartners om voor subsidieprogramma’s (waarvoor internationale samenwerking met andere regio’s en/of steden in Europa een voorwaarde is) in aanmerking te komen.
- We werken in de Brusselse belangenbehartiging samen met de Randstadprovincies (Samenwerking Regio Randstad), met de MRA en met alle provincies en het IPO in het Huis Nederlandse Provincies.
- We dragen actief bij aan verantwoording van de lobby inspanningen door bij te dragen aan de rapportage (elke twee jaar) van het HNP over de inzet van alle provincies.
- We organiseren jaarlijks een Europadag in Brussel, samen met het IPO en de andere provincies om de gezamenlijke lobbyagenda voor het nieuwe jaar op te stellen.
- Voor agrofood brengen we het provinciaal belang in op duurzame voedselsystemen, koolstoflandbouw en de natuurherstelwet als onderdelen van de Green Deal.
- Op milieugebied zetten we ons in voor uitvoerbare wetgeving op het gebied van water, bodem en luchtkwaliteit.
- Bij klimaat en energie willen we aandacht voor een gebiedsgerichte, integrale aanpak en ruimte in Europese financieringsprogramma’s.
- Bij digitalisering pleiten we voor uitvoerbare EU ambities en kaders en steun voor het stimuleren van AI, 5G, quantum en cybersecurity alsmede steun voor mkb om de transitie te maken.
- Via het netwerk European Regions for Innovation in Agriculture Food and Forestry (ERIAFF) zetten we Flevolandse landbouwinnovaties, zoals op gebied van plantaardig eiwit, in de kijker.
- In de ERIAFF Plant Based werkgroep presenteren we onze innovaties aan buitenlandse regio’s en verkennen we de mogelijkheid om Europese samenwerking te financieren met Europese fondsen.
- We benutten de Marine Resources Group van de Noordzeecommissie van de Conference of Peripheral and Maritime Regions (CPMR) om onze innovaties op visserijgebied te tonen en in samenwerking met de gemeente Urk de visserijbelangen in Europa te vertegenwoordigen door deelname aan werkgroepen en conferenties.
- We gaan het komende jaar de meerwaarde verkennen van het opzetten van een regionaal netwerk van Europese semi-conductor regio’s.
- We signaleren en verbinden kansrijke provinciale projecten en openstellingen uit Europese financieringsprogramma’s met elkaar en geven advies over de slaagkans van een aanvraag, bieden hulp bij het opstellen van een aanvraag of adviseren welk extern adviesbureau dat kan verzorgen. Ook kunnen we helpen bij het vinden van regio’s in Europa als samenwerkingspartners, bijvoorbeeld via het netwerk de Assembly of European Regions (AER). Voor subsidieaanvragen uit Interreg, I3 (Interregional, Innovation en Investment) en Horizon Europe is het namelijk verplicht dat het project Europees wordt uitgevoerd met een internationaal consortium van samenwerkingspartners.
- Ter uitvoering van het werkplan Europa gaan we in gesprek met Europese instellingen en werken we samen in netwerken, waarbij Flevoland met name aandacht vraagt voor Investeringsfondsen in de volgende programmaperiode vanaf 2027.
Een versterkte effectiviteit van het openbaar bestuur
Doel (2023-2027)
Een versterkte effectiviteit van het openbaar bestuur en het voorkomen en tegengaan van ondermijning.
Activiteiten 2024
- We stellen samen met de gemeenten een nieuwe samenwerkingsovereenkomst op voor het bestuurlijk toezicht (IBT) van de provincie op de gemeenten.
- We onderzoeken samen met de gemeenten op welke bestaande en nieuwe toezichtstaken meer of minder toezicht nodig is.
- We actualiseren het beleid voor verbonden partijen in samenhang met 'samenwerkingsrelaties'.
- We ontwikkelen een uitvoeringsprogramma om ondermijning tegen te gaan en de weerbaarheid te vergroten, binnen en buiten de eigen organisatie en samen met onze handhavingspartners.
- We gaan de Flevolandse Norm (tegen ondermijning) actualiseren.
- We zetten het preventiebeleid op ondermijning in vakantieparken voort.
- Het aantal bibob-onderzoeken blijft toenemen. De Wet bibob is een belangrijk instrument om te zorgen dat we een integere en betrouwbare overheid zijn die samenwerkt met integere partners. We zetten in op de bredere toepassing van de Wet Bibob (2020) en gaan het beleid daarop aanpassen.
Middelen
7.1 Bestuur | Rekening 2022 | Begroting 2023 na wijziging | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |||||||
Lasten | 319 | 3.287 | 3.143 | 3.076 | 2.766 | 2.587 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | -163 | -27 | -27 | -27 | -27 | -27 | |||||||
Saldo | 157 | 3.260 | 3.116 | 3.049 | 2.739 | 2.560 | |||||||
Kader (saldo voor ZN 23) | 3.260 | 1.855 | 1.935 | 1.960 | 1.960 | ||||||||
Zomernota 2023 | 0 | 200 | 200 | 0 | 0 | ||||||||
Coalitieakkoord 2023-2027 | 0 | 500 | 500 | 500 | 500 | ||||||||
Kader | 3.260 | 2.555 | 2.635 | 2.460 | 2.460 | ||||||||
Verschil t.o.v. kader | 561 | 414 | 279 | 100 |
1 | Wachtgeld voormalige leden GS 2017-2023 | 361 | 314 | 179 | 0 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | Herdenken en vieren | 150 | 50 | 50 | 50 | ||
Overig | 50 | 50 | 50 | 50 | |||
x € 1.000 |
Toelichting
1. Wachtgeld voormalige leden GS 2017-2023
Dit betreffen de geraamde (meerjarige) lasten inzake wachtgeld voor (oud-)leden van het college van Gedeputeerde Staten.
2. Herdenken en vieren
In onze provincie zijn er meerdere initiatieven gestart in het kader van herdenken en vieren. Tot nu toe hebben wij jaarlijks de organisatie van het bevrijdingsfestival op 5 mei financieel ondersteund. Vanuit de samenleving wordt er groter beroep gedaan op ondersteuning vanuit de provincie. Naast activiteiten rond herdenken van de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en het vieren van onze vrijheid, is er aandacht voor het Nederlands slavernijverleden. Wij vinden het wenselijk om het historisch besef en bewustwording rond thema’s als vrijheid en democratie te stimuleren. Daarom ondersteunen wij de activiteiten die hier gericht op zijn. In 2024 starten verschillende activiteiten rond het herdenkingsjaar 80 jaar Vrijheid dat loopt tot augustus 2025.