Zie hiervoor onder programmaonderdeel 8.1
Doel
Zie hiervoor onder programmaonderdeel 8.1
Activiteiten 2024
- We bieden Provinciale Staten de nota Reserves en Voorzieningen ter vaststelling aan.
- Jaarstukken geven we bij de Jaarstukken een duiding bij de stand van de bestemmingsreserves en de oormerken binnen de 'Brede Bestemmingsreserve'.
Middelen
9.1 Reserves | Rekening 2022 | Begroting 2023 na wijziging | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |||||||
Lasten | 62.196 | 42.486 | 28.083 | 19.372 | 15.356 | 14.526 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | -41.575 | -65.821 | -35.039 | -24.278 | -13.451 | -15.730 | |||||||
Saldo | 20.621 | -23.335 | -6.956 | -4.906 | 1.904 | -1.204 | |||||||
Kader (saldo voor ZN 23) | -23.715 | -5.709 | -675 | 2.778 | 2.778 | ||||||||
Zomernota 2023 | 380 | -2.250 | -555 | 547 | 832 | ||||||||
Coalitieakkoord 2023-2027 | 0 | 1.700 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
Kader | -23.335 | -6.258 | -1.230 | 3.325 | 3.610 | ||||||||
Verschil t.o.v. kader | -698 | -3.676 | -1.421 | -4.814 |
1 | Algemene reserve | 1.994 | 1.994 | -210 | -4.408 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | Almere 2.0 | -50 | 0 | 0 | 0 | ||
3 | Beheer en ontwikkeling Natuur | -25 | -30 | 0 | 0 | ||
4 | Brede Bestemmingsreserve | -94 | -26 | 33 | 33 | ||
5 | Egal. res. activ. vervangingsinv. | 500 | 285 | 545 | 37 | ||
6 | Flevoland Natuurinclusief | 335 | -1.085 | 0 | 0 | ||
7 | Fonds Culturele ontwikkeling | -700 | 0 | 0 | 0 | ||
8 | GLB | 224 | 224 | 224 | 224 | ||
9 | Krachtige samenleving | -325 | 0 | 0 | 0 | ||
10 | Mobiliteit | -339 | -756 | -867 | -1.189 | ||
11 | Nieuwe Natuur | -1.150 | 250 | 250 | 250 | ||
12 | Personeel | 21 | 21 | 21 | 21 | ||
13 | POP | -390 | -460 | 430 | 430 | ||
14 | Procesgelden gebiedsontwikkeling | -50 | -50 | -50 | -50 | ||
15 | Regiodeal Noordelijk Flevoland | -1.429 | -691 | -344 | -162 | ||
16 | Zuiderzeelijngelden | 780 | -3.350 | -1.453 | 0 | ||
x € 1.000 |
Toelichting
In bijlage B 'Overzicht reserves en voorzieningen' is per reserve een specificatie opgenomen van de geraamde stortingen en onttrekkingen in het jaar 2024. Onderstaand zijn op hoofdlijnen de mutaties ten opzichte van het financieel kader toegelicht.
1. Fonds culturele ontwikkeling
Medio 2023 is het productiehuis Carte Blanche gelanceerd, waarmee uitvoering wordt gegeven aan het programma ‘Nieuwe makers, nieuwe verhalen’. Hiervoor zijn middelen op de begroting gezet, welke gedekt worden uit de reserve 'Fond Culturele ontwikkeling' (zie programmaonderdeel 4.2).
2. Algemene reserve
De prognose van het oormerk begrotingssaldo is voor 2027 negatief. Dat komt door teruglopende opbrengsten zoals uit het Provinciefonds (relatief, door vervallen van de accres-systematiek) en de motorrijtuigenbelasting (als gevolg van de verhuizing van het hoofdkantoor van een grootwagenparkbeheerder). Daarom worden de overschotten in 2024 en 2025 ingezet als incidentele buffer voor het begrotingssaldo 2027. Dit verloopt via het oormerk 'Egalisatie meerjarenperspectief, wat in de jaren 2024 en 2025 wordt gevoed vanuit de vrije ruimte van de stelpost 'Nieuw beleid'. Het effect daarvan is dat de vrije ruimte in de stelpost 'Nieuw beleid' in 2027 nihil is.
3. Almere 2.0
De projectlasten van 'WaterLab Flevoland' worden voor € 0,05 mln. gedekt vanuit de reserve 'Almere 2.0'.
4. Brede Bestemmingsreserve
Dit verschil wordt veroorzaakt door:
- Vanuit de 'Brede Bestemmingsreserve' is nog € 0,14 mln. beschikbaar voor de contrafinanciering van GLB-waterprojecten. De huidige prognose is dat die middelen in 2025 volledig besteed zullen worden (zie programmaonderdeel 2.2).
- Vanuit de 'Brede Bestemmingsreserve' is nog € 0,13 mln. beschikbaar voor de uitvoering van activiteiten binnen het 'Luchthavenfonds'. De huidige prognose is dat die middelen in 2024 volledig besteed zullen worden (zie programmaonderdeel 3.2).
5. Egalisatiereserve Activering Vervangingsinvesteringen
De kapitaallasten zijn aangepast op basis van de geactualiseerde investeringsplannen en het 'Meerjarenprogramma Beheer en Vervanging Infrastructuur' (MBVI). Door wijzigingen in de fasering van projecten ontstaan er verschuivingen tussen de jaren. Deze worden (deels) verrekend met de daartoe ingestelde reserve 'Activering kapitaallasten vervangingsinvesteringen' (zie programmaonderdeel 6.3) .
6. Flevoland Natuurinclusief
Voor de onderwerpen ‘Actieplan Biodiversiteit’ en 'Bossenstrategie' binnen het programma 'Flevoland Natuurinclusief' zijn middelen geraamd, welke worden gedekt vanuit de reserve 'Flevoland Natuurinclusief' (zie programmaonderdeel 2.2).
7. GLB
Het programma POP3/3+ wordt de komende jaren financieel afgewikkeld. De middelen die hiervoor begroot maar niet meer nodig zijn, worden toegevoegd aan de reserve 'GLB' ter dekking van de uitvoeringskosten van de projecten GLB (zie programmaonderdeel 2.2).
8. Krachtige samenleving
Voor de uitvoering van de activiteiten in het kader van de af- en ombouw en de doorontwikkeling op basis van het nieuwe coalitieakkoord van het programma 'Krachtige Samenleving' naar 'Vitale Samenleving' zijn middelen op de begroting gezet, welke gedekt worden uit de reserve 'Krachtige Samenleving' (zie programmaonderdeel 4.3).
9. Mobiliteit
Op 10 december 2023 start EBS Public Transportation B.V. met de uitvoering van het openbaar busvervoer en neemt zij de opbrengstverantwoordelijkheid inzake de exploitatie van buslijn 160 van de provincie over. Voorgesteld wordt om het budget ‘Openbaar streekvervoer’ met ingang van 2024 structureel met € 0,21 mln. te verhogen (wegvallende baten), ten laste van de bestemmingsreserve 'Mobiliteit' (zie programmaonderdeel 6.1).
10. Nieuwe natuur
De programmasturing van de projecten van het programma 'Nieuwe Natuur' zijn gerealiseerd en de projecten worden in 2024 afgewikkeld aan de hand van de gesloten realisatieovereenkomsten. Hierdoor zijn deze budgetten die gedekt worden uit de reserve 'Nieuwe Natuur' voor 2024 nog beperkt en de jaren erna niet meer nodig (zie programmaonderdeel 2.2).
11. POP
Voor de uitvoeringskosten en cofinanciering van het POP programma is in het begrotingskader een jaarlijks gelijk bedrag opgenomen van € 0,43 mln. per jaar. De lasten voor POP3/3+ worden gedekt uit de reserve 'POP' en moeten worden toegerekend aan de jaren waarin de projecten zijn gerealiseerd. Het laatste jaar van afrekening van POP3/3+ is 2025. Daarna zullen eventueel resterende middelen ingezet worden voor het programma 'GLB' (zie programmaonderdeel 2.2).
12. Procesgelden gebiedsontwikkeling
Het budget voor procesgeld is bedoeld voor de uitvoering van de specifieke programma's en projecten door de provincie. Dit omvat de inhuur van externe expertise, het laten uitvoeren van onderzoeken, monitoring en evaluaties (zie programmaonderdeel 3.2).
13. Regiodeal Noordelijk Flevoland
Op basis van de voortgang van het programma zijn de verwachte bestedingen voor 2024 tot en met 2027 geactualiseerd. Het betreft het laatste deel van de totale middelen van € 7,5 mln. (zie programmaonderdeel 3.2).
14. Zuiderzeelijngelden
Op basis van de voortgang van het programma zijn de verwachte bestedingen voor 2024 tot en met 2026 geactualiseerd. Het betreft budget voor bijdragen aan het Mobiliteit Infrastructuur Test Centrum (MITC), de Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland en een ontsluitingsweg Port of Urk (zie programmaonderdeel 3.2).