Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Naast de hiervoor beschreven financiële risico’s zijn er ook bestuurlijk relevante niet-financiële risico’s te identificeren. Bij het opstellen van de begroting 2024 zijn deze opnieuw geïnventariseerd.

Beheer grote grazers/dierenwelzijn

De Oostvaardersplassen zijn een internationaal vogelnatuurreservaat. In de Oostvaardersplassen leven ook grote grazers (heckrunderen, konikpaarden en edelherten) ten dienste van het vogelnatuurreservaat. Staatsbosbeheer is als eigenaar van de Oostvaardersplassen belast met de uitvoering van het beheer, waaronder het beheer van de grote grazers. GS zijn – met inachtneming van de regelgeving - verantwoordelijk voor het beleid ten aanzien van dierenwelzijn van de grote grazers.

GS voeren het Beleidskader Beheer Oostvaardersplassen uit, dat in juli 2018 door PS is vastgesteld. Vanaf 2018 zijn – conform het beleidskader – al veel stappen gezet en is gewerkt aan de afronding en implementatie van de korte termijn maatregelen (zoals deze in het beleidskader zijn opgenomen en in 2018/2019 in gang zijn gezet): de reset van de grote grazers, het realiseren van beschutting en de moeras-reset.

Het komen op de gewenste doelstand Grote grazers is voor een groot deel afgerond. Er lopen nog wel diverse juridische procedure gericht op de grote grazers en inzake (fysieke) maatregelen in het gebied. Afhankelijk van het beschikbare voedselaanbod in de winter en hoe de winter zich ontwikkelt, kan het onderwerp bijvoeren en de aandacht voor deze procedures mogelijk weer leiden tot maatschappelijke onrust. Dit kan leiden tot imagoschade voor het gebied, Staatsbosbeheer en de provincie. De kans op impact is teruggebracht van 40 % naar 25%, Inmiddels is de doelstand van 1100 dieren (500 Edelherten en 600 heckrunderen en konikpaarden) voor een groot deel bereikt. De verwachting is dat minder grote grazers zal leiden tot meer evenwicht tussen het aantal dieren en het beschikbare voedsel.

Kans

Impact (korte termijn)

25%

redelijk

Op de langere termijn, nadat de populatie dieren is verminderd en de beschutting in het gebied weer is toegenomen, zal naar verwachting sprake zijn van een lager risico en een lagere impact.

Kans

Impact (lange termijn)

10%

Beperkt

De onderstaande beheersmaatregelen zijn/worden (onder meer) getroffen:

  • Provincie Flevoland zorgt ervoor dat de communicatie ten aanzien van het beleid helder, volledig, tijdig en juist is en wordt afgestemd met Staatsbosbeheer, die communiceert over het beheer.
  • Er wordt voortvarend gewerkt aan de verdere implementatie van de maatregelen uit het beleidskader, specifiek de maatregelen voor de korte termijn.
  • Er is door Staatsbosbeheer een meerjarenplan voor het beheer van het Oostvaardersplassengebied (op basis van het beleidskader) vastgesteld.

Najaar 2022 zijn PS geïnformeerd over benodigde aanvullende faunamaatregelen waarmee het afgelopen seizoen de gewenste doelstand grote grazers behaald is.

Informatievoorziening

Zowel op het gebied van privacy (AVG) en informatieveiligheid kunnen zich incidenten voordoen met een gevolg voor de reputatie en dataveiligheid (vertrouwelijke/geheime informatie) van de provincie.

Kans

Impact

30%

Groot

Beheersmaatregelen
Hier wordt verwezen naar de beheersmaatregelen genoemd onder financiële risico’s.

Achterstand sociale en culturele voorzieningen

Gekoppeld aan de 'Strategische Agenda Flevoland' – pijler 1 vitale steden en dorpen – is een traject gestart i.s.m. gemeenten om in kaart te brengen wat randvoorwaardelijk nodig is aan maatschappelijke voorzieningen en samenlevingsopbouw. Enerzijds om (gepercipieerde) achterstanden weg te werken en anderzijds om de beoogde groei van Flevoland te ondersteunen.

Een onderdeel van dit traject is om met objectieve data te onderbouwen hoe groot de achterstand in Flevoland is ten aanzien van verschillende voorzieningen (sociaal, cultureel of zorg). En in hoeverre dit afwijkt van andere regio’s in Nederland of wellicht vergelijkbaar is met bepaalde regio’s. Op basis van een geobjectiveerd beeld kan vervolgens een risicoprofiel worden opgesteld en eventuele beheersmaatregelen geformuleerd.

Lelystad Airport

Een eventueel verder uitstel van de openstelling van Lelystad Airport leidt tot schade voor Flevoland. Daarnaast zal het een nadelige invloed hebben op de economische groei in de provincie. Verwezen wordt verder naar programma 3.

Deze pagina is gebouwd op 05/15/2024 12:40:08 met de export van 05/15/2024 12:23:12